Aksjekurs og merkevare

Aksjekurs påvirker merkevaren

Aksjekurs påvirker utvilsomt merkevaren. Aksjemarkedet går med tiden opp og ned, og dette stammer fra det faktum at markedet og bedriftene som er oppført på børsen opplever både medvind og motvind. Hver gang vi ser et selskap oppleve en massiv oppgang eller nedgang, så rapporteres dette i mediene.

Ved en stor oppsving er det selvfølgelig gode nyheter, og bedriftens merkevare styrkes. Samtidig er det tøft når kursen stuper nedover, men det bringer tross alt inn litt PR til bedriften. Spørsmålet vi skal besvare i denne artikkelen er hvordan aksjekursen påvirker merkevaren.

Aksjekurs har en klar påvirkning på merkevaren, gjennom hvordan kunden oppfatter verdien av bedriften.
En aksje går opp og ned hver eneste dag. Kursen har mye å si for merkevaren!

«Billige» aksjer reduserer inntrykket

Bedriftens børsverdi regnes ut fra pris per aksje ganger hvor mange aksjer som er utstedt. Det er allikevel mye psykologi som spiller inn her. Her er behovet for mer informasjon om hvordan aksjer innen enhver bransje faktisk fungerer viktig. Allikevel er realiteten for en merkevare at en ikke ønsker at aksjen skal fremstå som «billig» til enhver tid.

For et lite selskap som søker en stor mengde investorer, så kan det være fornuftig å utstede flere aksjer, slik at prisen per aksje går ned. Ser en derimot nærmere på noen av de største og mest kjente merkevarene i Norge, så har samtlige valgt å legge seg på en noe høyere linje. Dette handler selvfølgelig om en oppgang, og at emisjoner ikke foregår konstant, men merkevaren spiller fortsatt en rolle.

Volatilitet virker uprofesjonelt

Volatilitet er et annet problem mange bedrifter støter på i aksjemarkedet. Når en aksje går opp og ned kraftig over tid, og dette rapporteres i nyhetene, så påvirker dette markedsføring direkte ut mot kundene. Det virker tross alt veldig uprofesjonelt når en bedrift den ene dag virker å være helt i orden, mens det tilsynelatende er kaos dagen derpå.

En nøytral aksjepris er selvfølgelig heller ikke så veldig gunstig, både med tanke på PR og interesserte investorer. Børsen virker på mange måter som en flott markedsføringsarena, dersom en får akkurat nok eksponering i mediene som følge av det. Her er det tross alt bare en håndfull av norske selskap som er listet.

Aksjekurs er tilgjengelig selv fra mobilen, slik at investorer og kunder til enhver tid kjenner aksjens verdi.
Selv gjennom mobilen kan en i dag sjekke en aksjes verdi i løpet av få sekunder.

Aksjekurs må vurderes inn i markedsføringen

Som følge av den rollen aksjekurs spiller på inntrykket hos investorer og kunder, så er det viktig å ta høyde for aksjekurs innen markedsføring. Naturligvis kan en ikke styre kursen håndfast, men det finnes mange forskjellige virkemidler for hvordan en kan nøytralisere oppgang og nedgang noe.

En aksjekurs som er akkurat volatil nok for å nå mediene, og ikke minst «dyr» nok til å fremstå attraktiv for kundene, er viktig i 2020!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *