B2B markedsføring

B2B markedsføring i 2020

B2B markedsføring refererer til innsatsen til markedsføringsteam for å nå ut spesifikt til bedriftskunder i stedet for å appellere til detaljforbrukere.

Mange markedsføringsteam og firmaer har spesialisert seg på B2B salg i 2020. Dette er en spesialisering fordi dynamikken i B2B markedsføring er forskjellig fra detaljmarkedsføring.

B2B markedsføring innebærer å håndtere virksomheter. Dette er hovedårsaken til at dynamikken er vesentlig forskjellig fra personkunder.

Fra varigheten av innkjøpsprosessen til antall ordrer til ordrevolumet, er det mange forskjeller som gjør B2B markedsføring til et spesialfelt.

B2B markedsføring handler blant annet om å bygge opp et stort nettverk for salg.
Jo flere bedrifter du er knyttet til, jo enklere blir B2B salg!

Priser innen B2B markedsføring

En av de viktigste forskjellene når det gjelder B2B markedsføring er at prisene generelt er høyere enn for detaljhandelsmarkedsføring. Dette er selv om produktene er identiske.

Etterspørsel fra bedrifter blir generelt sett på som mindre fleksibel. På grunn av dette kan markedsførere ha råd til å kreve høyere priser for hver enhet fordi de vet at etterspørselen ikke vil redusere med mye.

Dette kan være veldig gunstig for markedsførere som er i stand til å ha nok pålitelige bedriftskunder. På den måten kan de unngå markedsføring til privatkunder og kun fokusere på virksomheter som betaler bedre.

Antall bestillinger innen B2B markedsføring

Antall bestillinger knyttet til B2B markedsføring er betydelig lavere enn for detaljmarkedsføring. Foretaksklienter har en tendens til å bestille bare en gang i blant og gå i lange perioder uten å bestille noe.

Dette kan være et problem hvis det ikke er nok bedriftskunder til å generere en jevn og pålitelig strøm av ordre i løpet av regnskapsåret. Markedsførere må ha nok kunder til å utjevne driften.

Hvis dette problemet blir løst, kan bedrifter som spesialiserer seg på B2B markedsføring, nyte relativt lave markedsføringskostnader og driftskostnader. Dette er på grunn av det mye mindre antallet kunder å ta vare på.

Færre ordrer gjør drifts- og logistikkkostnadene mye lavere. Dette gjør at selskapet kan operere med en mye mindre markedsavdeling sammenlignet med selskaper som fokuserer på detaljhandelskunder.

Bestill volumer av B2B-kunder

Foretaksklienter har en tendens til å gjøre færre bestillinger primært fordi de har en tendens til å bestille i bulk. Dette skyldes i stor grad omfanget av virksomheten, spesielt sammenlignet med individuelle detaljhandelskonsumenter.

Hovedutfordringen for selskaper i denne forbindelse er å sørge for at de har nok i varebeholdningen til å oppfylle sine kunders bestillinger i tide. Hvis du ikke gjør det, vil det føre til tap av troverdighet.

Men hvis denne utfordringen kan overvinnes, kan store volumer bidra sterkt til økte inntekter. Økte inntekter vil sikre selskapets langsiktige bærekraft.

Bedre lønnsomhet

B2B markedsføring har potensial til å øke lønnsomheten til selskapet kraftig. Lavere overheadkostnader kan kombineres med høyere enhetspriser for å gi betydelig høyere fortjenestemarginer.

Dette er ikke å si at B2B markedsføring ikke har sine utfordringer. Men hvis disse utfordringene kan møtes, vil selskaper som er i stand til det, glede seg over et konkurransefortrinn i forhold til bransjens jevnaldrende.

B2B markedsføring er en veldig spennende ny grense i markedsføringsindustrien som dristige selskaper kan dra nytte av og tjene på.

Forhåpentligvis ender din B2B markedsføring i et håndtrykk og en signatur fra kunden!
B2B salg skal helst ende med en signert kontrakt, et smil, og et godt håndtrykk.

Vekstpotensialet ved B2B markedsføring

Veksten innen B2B markedsføring har vært enorm de siste årene. Dette har i stor grad blitt drevet av forbedringer i teknologi de siste årene, så vel som menneskers svar på disse endringene.

I løpet av de neste årene ser denne enorme veksten ut til å fortsette. De som klarer å dra nytte av denne trenden, vil faktisk gjøre det veldig bra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *