Buzz markedsføring

Buzz markedsføring

Buzz markedsføring, også kjent som viral markedsføring, er en markedsføringsteknikk som søker å dra nytte av veldig tidspesifikke hendelser eller trender for å indusere et spesifikt sentiment i målmarkedet med mål om å øke interessen for et bestemt produkt eller tjeneste.

Dette «buzz» -markedet er i utgangspunktet en skapt hype bak produktet som markedsføres i håp om å øke produktets synlighet, noe som igjen fører til bedre salg.

Buzz markedsføring har ganske mange likheter med andre former for markedsføring ved at alle har sluttmålet om å øke salget. Buzz markedsføring er imidlertid annerledes og unik på viktige områder ganske enkelt på grunn av sin natur.

Buzz markedsføring er raskt og effektivt

En av de viktigste kjennetegnene ved buzz markedsføring fra andre former for markedsføring, er hvor kort tidsramme det innebærer. Fordi buzz markedsføring innebærer å dra nytte av hendelser og trender akkurat som de skjer, er det uunngåelig veldig kortsiktig når det gjelder hele markedsføringsprosessen.

Planlegging kan ikke ta for mye tid, verken fordi trenden eller den aktuelle hendelsen kan ha passert topp effektivitet. Som sådan må buzz-markedsføring utføres med en betydelig grad av spontanitet.

De i markedsføringsfeltet som ønsker å gå spesifikt inn i markedsføring må være i stand til å tenke på farten og ta raske beslutninger når det gjelder markedsføringsplaner og utførelse av dem.

Et annet merkelig spørsmål om markedsføring av buzz er at fordi hver situasjon er så forskjellig fra noen annen, er det ikke mye bruk for å utføre markedsføringsanalyse på de fleste buzz markedsføringskampanjer.

Når man har konkludert, går markedsføringsteamet ganske enkelt videre til det neste. De eneste tingene som vanligvis kan skimtes fra hver markedsføring er det tekniske.

Konkret måte å markedsføre seg på

Ganske ofte kan ikke trender eller hendelser som brukes av markedsførere virkelig spås på forhånd. Disse hendelsene og trendene er vanligvis ikke en del av eksisterende økonomiske eller samfunnsmessige mønstre. Det alt dette betyr er at hver enkelt markedsføringskampanje vil være veldig unik sammenlignet med tidligere og fremtidige.

Som sådan trenger de som ønsker å komme inn på markedsføring, å ha en betydelig grad av mental fleksibilitet når de utformer markedsføringskampanjer, spesielt når de har så kort varsel. De må også ha en større grad av kreativitet enn de fleste andre felt innen markedsføring.

Disse markedsførere må kunne se potensialet i enhver situasjon med å knytte en forbindelse til produktet de selger. De må da komme på en måte å dra nytte av den forbindelsen og danne en måte å oversette den forbindelsen til større produktsynlighet i markedet. Alt dette må da utføres i den relevante tidsrammen, som vanligvis er kort.

På slutten av dagen er markedsføring av buzz ganske mye mer spennende enn de fleste andre markedsføringsfelt. Dette kan være til det bedre eller verre. Hvilken vei det ender opp med å gå, er helt opp til de i feltet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *