De 4 P’ene

De 4 P’ene i 2020

De 4 p’ene er et veldig vanlig markedsføringskonsept som enhver bedriftsstudent lærer i løpet av sin første markedsføringsklasse.

De 4 p’ene står for produkt, pris, promotering, og plass. Disse dimensjonene er det markedsførere viser til når de lager sine markedsføringskampanjer.

De 4 p’ene er i utgangspunktet det grunnleggende markedsføring alltid faller tilbake når alt annet endrer seg på grunn av teknologi.

De 4 p’ene er helt sentrale, hvorvidt en markedsfører er bevisst på det eller ei.
Enhver markedsfører benytter seg av de 4 p’ene i det daglige.

Produkt er den viktigste av de 4 p’ene

Den første delen av virksomheten som hvert markedsteam bestemmer er hva de ønsker å selge til potensielle kunder. Før dette blir bestemt, så kan det ikke virkelig tas noen ytterligere skritt.

Det er fordi spørsmålet om hva som skal markedsføres ennå ikke er avgjort. Å bestemme produktet som skal markedsføres må være basert på relevante faktorer.

Produktet må være relevant for markedet som skal siktes mot. Produktet kan enten være noe som morselskapet produserer, eller ganske enkelt noe som er kjøpt fra en grossist for å bli solgt til forbrukerne på utsalgssteder.

Først etter at produktet er avgjort, så kan prosessen med å lage en markedsføringskampanje virkelig starte.

Prisen må settes tidlig for optimal lansering

Prisen på produktet må bestemmes i planleggingsfasen av en markedsføringskampanje. Dette er for å vise produktets konkurranseevne sammenlignet med konkurrentene. Markedsføringsteamet vil også kunne lage kampanjer basert på basisprisen på produktet.

Uten at prisen på produktet er ferdigstilt, så er heller ikke andre team som økonomiavdelingen i stand til å fullføre oppgavene sine. Økonomiteamet vil ikke være i stand til å gjøre nøyaktige anslag for selskapets inntekter og fortjeneste hvis de ikke har noe så grunnleggende som prisen på produktet.

Prisen bestemmes av to hovedfaktorer. Den første faktoren er produksjonskostnadene, som vanligvis bør være lavere enn den endelige markedsprisen. Den andre vil være konkurrentenes priser, slik at produktet forblir kommersielt relevant.

Prisen må settes før et produkt kan selges i et marked.
Først når prisen er satt kan produktet sendes ut til salg i markedet.

Promotering sørger for å gjøre kunden oppmerksom på produktet

Promotering refererer til selve markedsføringskampanjen. Det er her produktet, som allerede er bestemt og tilordnet pris, blir promotert til målmarkedet på måter designet for å overbevise så mange mennesker i målmarkedet som mulig om å kjøpe produktet som markedsføres.

Kampanjeteknikken som brukes av markedsføringsteamet avhenger i stor grad av produktet som brukes. Noen produkter vil bli reklamert best ved å bruke mer tradisjonelle mediekanaler som TV- og radioannonser.

Andre produkter kan bli bedre markedsført ved å bruke mer diffuse markedsføringskanaler, slik som internettmarkedsføring av noe slag.

Plass handler om logistikken bak handelen

Plass refererer stort sett til distribusjonskanalene som brukes til å bringe produktet til forbrukeren. Dette er i utgangspunktet den logistiske siden av hele forretningsdriften.

Det er så mange kombinasjoner av distribusjonskanaler som kan brukes til å få produkter fra fabrikken til butikkhyllene at den optimale kombinasjonen virkelig er spesifikk for hvert produkt.

Eiendomsmegling illustrerer ganske enkelt de 4 p’ene: produkt, pris, promotering, og plass.
Innenfor enhver transaksjon vil produkt, pris, promotering, og plass være i spill for begge parter.

De 4 p’ene inn i fremtiden

Alle disse 4 komponentene, når de er fullført, sørger for en omfattende forretningsstrategi som forhåpentligvis er vellykket og lønnsom. De 4 p’ene vil nesten helt sannsynlig overleve de teknologiske forandringene.

Vi aner ikke hva fremtiden vil by på, men de 4 P’ene vil mest sannsynlig bestå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *