Employer branding

Employer branding på arbeidsplassen

Employer branding er blitt et enorm buzzord de siste årene. Det er fordi bedrifter innser at mer enn bare tallene i regnskapet er viktig. For eksempel har miljøet, bærekraft, og ikke minst måten de ansatte behandles på, kommet virkelig frem i søkelyset over de siste par årene.

Kanskje aller viktigst er de ansatte, og derfor har employer branding blitt en så populær snakkis de siste årene. Men hva innebærer egentlig dette begrepet, og hvordan bygger du opp dette? Mange vet ikke en gang hva employer branding er. Her er en kort definisjon:

Employer branding beskrives som omdømmet en arbeidsplass har blant de ansatte.

Menn, Ansatte, Dress, Arbeid, Velkommen, Business

Fra design til samtale

Det er mange faktorer som spiller inn på hvilket omdømme en arbeidsplass har blant de ansatte. Her kan alt fra design og interiør til hvordan en fører samtaler spille inn. Går du til C-Youhome.no for eksempel, kan du finne flotte interiørbilder som hever atmosfæren på kontoret.

Dette er meget viktig, da dette tross alt er et sted de kommer til å tilbringe flere timer av dagen. De aller fleste mennesker tilbringer flere våkne timer på jobben enn inne i sitt eget hjem! Designet spiller en rolle, og fine interiørbilder kan fra første kaffekopp på morgenen sette et smil om munnen på de ansatte.

Samtalene rundt kaffemaskinen er derimot minst like viktige, og som leder har du her et ansvar. Du bør forsøke å styre samtalene til noe positivt. Det er en fantastisk følelse å komme til et sted der positivitet trumfer negativitet, og dette vil føre til at employer branding økes betraktelig.

Hvorfor bruke employer branding?

Selvfølgelig er det 1 åpenbar grunn til bruk av employer branding som vi ikke kan overse: Dette lar oss nemlig få mer ut av de ansatte. Når vi har glade ansatte, så legger de ned mer arbeid. Det kan faktisk hende at de ender opp med å jobbe mer enn det de behøver til og med, bare fordi de liker bedriften!

Dessuten er det en annen grunn som muligens ikke er så direkte. Når du øker employer branding, vil dette ha en effekt på ønsket hos andre om å jobbe i bedriften. Selv om du ikke trenger ansatte på stående fot, så er det lurt å fremme god employer branding, slik at de beste kandidatene i markedet virkelig får lyst til å jobbe for deg.

Sett i gang i dag!

Dersom du allerede har drevet i mange år, kan det muligens føles noe sent å sette i gang med employer branding. Det er derimot aldri for sent, og vi kan love at employer branding vil lønne seg. Enten du spiffer opp designet med noen nye interiørbilder, eller kanskje bedrer samtalene de ansatte mellom, vil du oppleve gode resultater umiddelbart.

Det hele handler om å tørre og stå frem og satse på employer branding. Akkurat som mange andre former for markedsføring, er det ikke her enkelt å spore avkastning tilbake til innsats. Forskning har derimot vist gang på gang hvor effektivt employer branding er!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *