Epost markedsføring

Epost markedsføring lever fortsatt

Epost markedsføring refererer til strategien som er tatt av markedsføringsteam for å bruke epostmekanismer for å varsle forbrukeren om eksistensen av produktet eller tjenesten de markedsfører.

Epost markedsføring fungerer ved å sende e-post til en samlet liste av kunder angående det siste utvalget av produkter eller tjenester som et selskap tilbyr.

Epost markedsføring er en relativt ny form for markedsføring i dag. Det er fordi spredning av epost bare har eksistert siden begynnelsen av århundret.

Når praksisen først begynte, så ville markedsførere ganske enkelt samle en liste over epostadresser med alle nødvendige juridiske midler og sende identiske kommunikasjon til dem alle.

Epost markedsføring handlet en gang om generalisert kommunikasjon til et stort publikum verden over.
Det å sende ut en masse eposter er ikke lenger like effektivt. Segmentering må til!

Bruker moderne teknologi for epost

Ankomsten av moderne teknologi har gjort det mulig for markedsførere å øke kompleksiteten i epostmarkedsføringstiltakene. Markedsførere har vært i stand til å bruke teknologi til å utføre demografisk segmentering av epostlisten sin innenfor lovens rammer.

Markedsførere vil vanligvis gjøre dette ved å prøve å identifisere hvem brukeren av epostkontoen er. Demografisk informasjon som alder og kjønn vil forhåpentligvis hentes fra en pålitelig kilde. Epostmeldinger vil deretter bli segmentert basert på disse kategoriseringene.

For å lykkes innen epost markedsføring er du nødt til å kjenne din forbruker i alle kanaler!
Forbrukeren har aldri vært enklere å analysere enn han/hun er nå.

Segmentering innen epost markedsføring

Etter at epostlisten har blitt segmentert, så vil markedsførere deretter sende ut forskjellige markedsføringseposter for forskjellige produkter til de forskjellige markedskategoriene. Markedsførere vil sammenstille relevante tilbud til hver av sine nøye segmenterte epostlister for å gi mest mulig verdi.

Det vil bli sendt e-post til forskjellige tider gjennom året og viser forskjellige produkter, avhengig av når det var best for det aktuelle segmentet. For eksempel vil yngre forbrukere være mer fokusert på den nyeste elektroniske produktutgivelsen, da sammenlignet med eldre generasjoner.

Som sådan vil markedsførere sende dem virtuelle kataloger som viser frem flere elektroniske produkter. De fleste e-postene blir sendt rundt høytidene. I april og september er det også stor pågang, da mange produkter lanseres i disse månedene.

God segmentering kommer fra kunnskap om hvem din kunde faktisk er.
Finn ut alt du kan om din potensielle kunde, slik at du best mulig kan segmentere!

Epost markedsføring møter utfordringer rundt personvern

En av de største utfordringene fremover for epost markedsføring er spørsmålet om personvern. Mange forbrukere, og til og med bransjeveteraner, har uttrykt bekymring for hvor lett det er for markedsførere å skaffe informasjon. Mange anser informasjonen som veldig personlig og privat.

Saken blir mer komplisert av at mesteparten av denne informasjonen innhentes gjennom helt lovlige kanaler. Det er ofte med implisitt samtykke fra forbrukerne selv.

For eksempel, når du går inn på en webside og cookie-policyen deres blinker på bunnen, så tar nesten ingen seg tid til å lese den. De klikker ganske enkelt på «enig» knappen og fortsetter.

Dette lar markedsførere få informasjon om forbruksvanene dine og skreddersy kommunikasjon til deg basert på dette. Selv om det kan være ekstremt effektivt å appellere til deg som forbruker, og du faktisk er veldig fornøyd med anbefalingene du har gitt, er problemet for øyeblikket etisk og ikke økonomisk.

Til syvende og sist må det skaffes en balanse mellom markedssegmentering og det å respektere privatlivets fred.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *