Etikk markedsføring

Etikk markedsføring

Etikk i markedsføring refererer til anvendelsen av visse etiske standarder når du designer markedsføringskampanjer. Selv om gevinstmaksimering fremdeles anses som et viktig mål, er det ikke lenger det eneste fokuset for selskaper som driver markedsføring med etikk.

Denne tilnærmingen til markedsføring vurderer andre faktorer enn økonomiske. Etikk i markedsføring tar høyde for mange moralske hensyn som kanskje ikke nødvendigvis er de mest lønnsomme, men som etterspørres enten av deres kunder, medlemmer av det generelle samfunnet eller begge deler.

Noen ganger kan markedsføringsetikk til og med brukes av ledere eller eiere av egen vilje. Mange klassifiserer dette som sosialt entreprenørskap.

Viktigheten av etikk i markedsføring

Etikk i markedsføring er et relativt nytt felt innen markedsføring. Tradisjonelt var det prinsipielle og nesten eksklusive målet med markedsføring å øke salget av et bestemt produkt i et forsøk på å øke fortjenesten.

Generelt innebar dette bruk av en omfattende forståelse av menneskets natur for å overtale forbrukerne til å ta beslutningen om å kjøpe det aktuelle produktet.

Ganske ofte vil mange markedsføringsteam benytte seg av taktikker som ikke vil bli sett av de fleste som etisk hensynsfull når de søker dette smalt definerte målet. Som sådan, med etikk i markedsføring, fordeles nå målene jevnere mellom å tjene penger og å ha en positiv sosial innvirkning.

Bærekraftig verdi

Selv med etikk i markedsføring, er den endelige determinanten for om en forbruker vil kjøpe et produkt eller en tjeneste, spørsmålet om verdi. I utgangspunktet vil forbrukeren bestemme seg for å foreta et kjøp bare hvis de mener at verdien av produktet er større for dem enn verdien av pengene som trengs for å få kjøpet til å være i sin besittelse.

I forbindelse med markedsføring av etikk kan verdi i forbrukerens øyne komme fra mange kilder. I stedet for bare å betrakte et produktes umiddelbare nytteverdi som den viktigste verdikilden, tar forbrukerne nå hensyn til den sosiale effekten de katalyserer når de støtter et produkt gjennom kjøpet.

Alt fra måten råvarene er hentet til hvordan produktet blir produsert til måten leverandører behandles av selskapet, er alt hensyn som forbrukerne vil tenke på i tillegg til hva produktet kan gjøre for dem. Som sådan må markedsføringsteam ta hensyn til dette ikke bare når de markedsfører produktet, men også når de formulerer produksjonsprosessen.

Støtter det en sak?

I økende grad leter forbrukere etter produkter som vil hjelpe dem med å støtte visse årsaker som de brenner for. Når folk blir mer velstående, betyr deres økte skjønnsmessige kjøpekraft faktisk at de har råd til å støtte årsaker gjennom lommebøkene deres som kanskje ikke er de mest økonomisk forsvarlige for dem.

For eksempel kan mange produkter som bruker miljøvennlige materialer eller resirkulert avfall koste mer å produsere og derfor nødvendiggjøre høyere utsalgspriser

Men forbrukere som har råd til det, kan være villige til å kjøpe dem bare fordi de støtter det de ser som en edel innsats for åvære mer miljøvennlige.

Når det globale samfunnet blir mer velstående, er denne formen for markedsføring og materialinnkjøp satt til å bli mye mer fremtredende i næringslivet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *