Grønn markedsføring

Grønn markedsføring

Grønn markedsføring er et veldig nytt underfelt innen markedsføring. Den søker å legge vekt på miljøhensynet til produktet som markedsføres. Grønn markedsføring er noe forskjellig fra tradisjonell markedsføring ved at fokuset i markedsføringskampanjene ikke ville være helt på gevinstmaksimering på kort sikt.

Selv om produktet absolutt trenger å være i stand til å gi overskudd, er det ikke lenger den eneste bekymringen for markedsføringskampanjen. Det er andre bekymringer som markedsførere må ta hensyn til som likevel vil påvirke salgsvolumene. Dette er et resultat av endringer i forbrukermarkedet som har funnet sted de siste årene.

Faktorer som har gjort grønn markedsføring så populært

Det er noen få faktorer som mange analytikere nevner som de viktigste driverne i den økende populariteten til grønn markedsføring. De er alle koblet til endringer i forbrukernes stemning.

En av hovedårsakene til at forbrukere blir mer miljøbevisste er deres velstand. Dessverre er det ikke mye som fattige forbrukere kan gjøre for å forfølge miljøvennlige hensyn, spesielt hvis de pleier å være dyrere.

Men ettersom globale forbrukere har mer og mer skjønnsmessig inntekt til rådighet, har de hatt råd til å være mer miljøbevisste med kjøpet, og har faktisk gjort det. På grunn av dette har virksomheter måttet gjøre betydelige endringer i markedsføringsstrategiene sine enten de ville eller ikke for å forbli relevante.

Denne økningen i velstand over hele verden har også falt sammen med økningen av miljøbevegelsen. Miljøbevegelsen har betatt store deler av forbrukermarkedet og inspirert dem til å bruke kjøpekraften sin som en kilde til drivende endring.

Den viktigste måten dette gjøres på er ved å kjøpe produkter som er bevist å være miljømessige hensyn når det gjelder hele produksjonsprosessen. Fra å bruke bærekraftige materialer til å bruke lave karbonproduksjonsteknikker, har grønn markedsføring måttet tilpasse seg veldig raskt for å appellere til disse forbrukerne.

Forskjellig fra vanlig markedsføring

De merkbare forskjellene mellom grønn markedsføring og tradisjonelle markedsføringsteknikker er at fokuset ikke bare er på den økonomiske anvendeligheten til produktet som markedsføres.

Normalt vil en vanlig markedsføringskampanje fokusere på å vise målmarkedet fordelene og nytten de ville ha ved å bruke det aktuelle produktet.

I det siste var denne utilitaristiske tilnærmingen tilstrekkelig til å generere interesse for et produkt bare fordi det var alt forbrukerne brydde seg om. Men i dag er forbrukere bekymret for andre ting, inkludert om deres økonomiske valg skader miljøet på lang sikt.

Generelt, jo mer en person bruker, jo mer ressurser trengs for å opprettholde den personens forbruksvalg. Dette øker igjen personens miljøavtrykk.

Grønn markedsføring søker å snu dette ved å produsere og markedsføre produkter som ikke nødvendigvis øker en persons miljøbelastning. Dette vil da få forbrukerne til å kjøpe disse produktene fordi de føler at de enten gjør noe bra for planeten eller i det minste ikke skader det ytterligere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *