Holistisk markedsføring

Holistisk markedsføring

Holistisk markedsføring refererer til en spesifikk markedsføringsteknikk som bruker et makrosyn av en bestemt virksomhet. Denne tilnærmingen til markedsføring prøver å se på alt og hvordan hver faktor samhandler med alt annet. Denne markedsføringsstrategien blir generelt fulgt av de som er sterkt overbevist om at alle aspekter av forretningsdrift er sammenkoblet.

Holistisk markedsføring tar en veldig tverrfaglig tilnærming til markedsføring med den tro at et smalt fokus ikke lenger er levedyktig gitt de vanskelige forholdene i den moderne økonomien.

Fordi så mange tilsynelatende separate aspekter ved forretningsdrift nå påvirker hverandre, antas det at dagene med disiplinær fordypning, i det minste innen markedsføring, er over.

Det er flere komponenter til helhetlig markedsføring som jobber sammen for å danne denne altomfattende tilnærmingen til markedsføring som mange anser som fremtidens vei.

Relasjonsmarkedsføring

Relasjonsmarkedsføring innebærer å etablere og pleie en sterk rapport med de forskjellige parter som er involvert i forretningsprosessen. Dette kan være eksisterende kunder som virksomheten ønsker å vise takknemlighet for.

Dette kan være et potensielt målmarked som virksomheten ønsker å benytte seg av i fremtiden. Det kan også bety ansatte og leverandører som gjør hele forretningsdriften mulig i utgangspunktet.

I ånden av helhetlig markedsføring anerkjenner virksomheten hver av disse partene og mer som alle viktige deler av forretningsdriften og gir dem riktig forståelse og anerkjennelse. Dette bidrar igjen til å fremme positive og langvarige forhold til alle disse parter, og dermed sikre virksomhetens langsiktighet.

Integrert markedsføring

Integrert markedsføring innebærer å lage planer og valg som vil gi verdi for alle opp og ned i forsyningskjeden. Det innebærer også å formidle den tilførselen av verdi til alle involverte parter på en enkel måte som alle kan forstå og sette pris på.

Dette er i ånden av helhetlig markedsføring ettersom den søker å sikre at enhver part involverer virkelig henter betydelig verdi fra ordningen der de ikke føler behov for å se etter andre forretningsforhold.

Ikke bare må dette faktisk være tilfelle, men virksomheten må kunne gjøre denne verdiforsyningen kjent for de involverte parter. Hvis for eksempel kunder ikke føler at de får mye verdi for pengene lenger, vil de lete etter alternativer.

Selv om de kanskje tar feil i denne vurderingen, er det som betyr noe her hva deres oppfatning er. Derfor, for å etablere denne oppfatningen, trenger virksomheten å lage en kommunikasjonskanal med sine kunder som effektivt formidler dette til dem for å beholde dem.

Er holistisk markedsføring fremtidens trend?

Mange har spekulert i at holistisk markedsføring er hva fremtiden for markedsføring vil være. Når verden stadig blir sammenvevd på alle tenkelige måter, vil helhetlig markedsføring bli sett av mange som en av de mer effektive måtene å navigere i dette nye miljøet på.

Hovedutfordringen fremover vil da være å sikre at alle involverte deltar i denne prosessen på en måte som er moralsk og etisk hensynsfull.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *