Hva er B2B salg

Hva er B2B salg, og hvordan utfører du det best?

Hva er B2B salg? B2B salg er bredt definert som en salgsmodell som involverer markedsføring av et produkt eller en tjeneste spesifikt til andre virksomheter i stedet for til detaljhandelskunder.

Selv om det grunnleggende konseptet fortsatt er det samme ved at du selger noe til noen, er det store forskjeller mellom å selge til forbrukere og selge til bedrifter. For eksempel kan du måtte trenge en ekstra god tekstforfatter til en slik jobb.

Hva er B2B salg i 2020? Mobilen spiller i hvert fall en sentral rolle.
Flere salg har aldri foregått over telefonen, da denne nå også er mest populære for e-post, sosiale medier, og mye mer!

Hva er B2B salg godt for?

En av de viktigste forskjellene mellom å selge til forbrukere og bedrifter er at virksomheter tar mye lengre tid å vurdere kjøpene sine. En av grunnene til dette er at bedrifter har en tendens til å bli belastet en premie for kjøpene sine. Dette betyr at de er mer forsiktige med hvordan de bruker pengene sine.

Normalt vil den ansvarlige for kjøp av virksomheten gå gjennom flere lag med byråkrati for å få full godkjenning av organisasjonen. Dette gjøres for å sikre at organisasjonen er komfortabel med kjøpet. Uten en slik premie belastet virksomheter, ville ikke prosessen være like streng.

Hos vanlige detaljhandelskonsumenter går prosessen med å kjøpe et produkt ganske raskt. Dette krever en kort og intensiv markedsføringsprosedyre som fanger oppmerksomheten raskt og raskt overbeviser dem om å gjøre kjøpet på veldig kort tid.

Men med bedrifter er dette ikke tilfelle. På grunn av den mye lengre prosessen er B2B markedsførere i stand til å avstå fra prangende annonser og fokusere på en systematisk presentasjon som bare snakker om de vesentlige fordelene ved å bruke produktet sitt.

Hva er B2B salg? Det kan tross alt foregå i mange omstendigheter, men i person er fortsatt mest populært.
Et godt salg handler om å ende samtalen i et fast og trygt håndtrykk.

Følelser vs logikk

En annen faktor du må tenke på når du selger til bedrifter er mangelen på følelser involvert i kjøpsprosessen. Med vanlige detaljhandelskunder kan en veldig enkel metode for visuell appell brukes på mange produkter for å få oppmerksomheten og overtale dem til å gjøre kjøpet.

Dette gjelder spesielt ved impulskjøp der bare å plassere produktet godt nok gjør forskjellen mellom å gjøre og ikke gjøre salget.

Virksomheter er nesten rent logiske når de skal ta kjøpsbeslutninger. Dette er delvis fordi de kjøper for bedriften ved å bruke virksomhetens penger. Å bruke dine egne penger til å kjøpe noe for deg selv har vist seg å innebære mye mer følelser rett og slett på grunn av hvor nær pengene du er.

På grunn av dette må B2B salgsrepresentanter appellere til bedrifter på grunnlag av rasjonalitet i stedet for følelser. Normalt vil dette innebære å gå til virksomhetene personlig og vise en presentasjon av hva produktene som blir tilbudt kan gjøre for dem.

Salgsrepresentanten må vise den potensielle bedriftskunden at å kjøpe produktene vil tilføre virksomheten verdi for å rettferdiggjøre kjøpet. Bare hvis virksomhetsklienten er fornøyd med at saken som blir fremmet er sterk nok, vil de kjøpe et kjøp.

B2B salg handler om mye, men hvordan du kler deg er definitivt en viktig faktor!
Fine klær er definitivt viktig for å lande mange salg.

Godt utført B2B salg kan gi vanvittig salgsvolum

En annen viktig forskjell mellom salg til forbrukere og salg til bedrifter er at virksomheter har en tendens til å kjøpe i bulk. Dette er delvis grunnen til at de tar så lang tid å komme til en kjøpsbeslutning.

Store volumer kombinert med en prispremie gjør at hver ordre kommer til å bli veldig betydelig. Dette har en rekke implikasjoner.

For det første betyr dette at bare noen få store og vanlige bedriftskunder kan være alt et selskap trenger for å holde seg lønnsom. I stedet for å måtte konkurrere om millioner av retailkunder med mange andre virksomheter.

De vinner kanskje bare fordi markedsføringskampanjen deres var mer interessant. Selskaper kan da fokusere på å få noen få kunder av høy kvalitet. Dette gjør at de kan bruke ressurser vekk fra markedsføringsstrategi mot produktutvikling.

For det andre betyr dette også høyere fortjenestemarginer. Fordi bedriftskunder kjøper i bulk, går salgskostnadene per enhet ned til en brøkdel av detaljhandelssalget.

Produkter kan sendes rett til virksomheten, noe som avviser behovet for å etablere en butikk for å legge produkter på hyller som forbrukerne kan se. Mange selskaper fokuserer utelukkende på B2B-salg bare på grunn av dette.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *