Hvordan lykkes med møtebooking?

Hvordan lykkes med møtebooking?

Å booke møter er et relativt nytt konsept som tar næringslivet med storm. Det er her prosessen med å overtale potensielle bedriftskunder til å møte opp den aktuelle virksomheten delegeres til en tredjepart.

Møtebokerne vil fokusere sin ekspertise på å vekke nok interesse for potensielle bedriftskunder for at de skulle bli enige om et personlig møte. Møtebooking er spesielt populært for større selskaper som handler på en veldig upersonlig måte.

Med mindre og mer tradisjonelle virksomheter ville de fleste av deres forretningspartnere være bedriftseiere som de kjenner personlig. I disse tilfellene vil de kjenne hverandre og alle deres virksomhetsstyrker.

Men etter hvert som bedrifter har blitt større i en stadig mer globalisert verden, forsvinner denne måten å drive interaksjon raskt på. Nå for tiden blir det vanlig å outsource prosessen med å anskaffe interesserte bedriftskunder til å møte bookere.

Med dette spesialiseringsnivået forventes det at møtebokere er på sitt aller beste hele tiden. Dette betyr å være mer enn god nok til å rettferdiggjøre outsourcing av denne oppgaven. Som det viser seg, er det visse måter å lykkes med å booke møter som alle kan bruke.

Språk og tone

Når det gjelder bestilling av møter, er språk og tone de to hovedverktøyene som kan brukes til å overtale den potensielle kunden til et møte. Bruk av kroppsspråk og subtile fysiske spørsmål for å svinge følelser er ikke aktuelt siden dette enten gjøres via en kald samtale eller e-post.

Fordi disse verktøyene ikke lenger er anvendelige, blir uunngåelig vekt til verbale verktøy. Evnen til å uttale en setning på en optimal måte blir svært viktig når du prøver å overbevise den potensielle kunden om å gå med på et personlig møte.

Selv om det er viktig for å møte bookere å ordføre setningene sine så godt som mulig, er det også viktig at disse setningene fremdeles fører den samme beskjeden.

Like viktig som språk under en kald samtale er stemmetonen. Siden visuelle spørsmål ikke er aktuelle, er det som skjer at tonen din erstatter kroppsspråket. På grunn av dette er det veldig viktig at du også optimaliserer din tone.

Ved å justere tonene i setningene dine på riktig måte, kan nøyaktig samme setning få en helt annen respons. Når du for eksempel prøver å ta kontroll over samtalen, trenger du en kommanderende tone for å formidle en følelse av implisitt dominans.

For å maksimere dette, er det best at tonen på slutten av hver setning faller litt. Psykologisk formidler dette slippet i tone en dominerende personlighet, og folk vil ganske enkelt ende opp med å lytte til deg nærmere.

Et godt nivå av tillit

Når du bestiller møter, er det også viktig å formidle et sunt selvtillit til den potensielle kunden. Dette er viktig fordi det signaliserer dem at du tror på produktet eller enheten du prøver å markedsføre, som i dette tilfellet er din virksomhetsklient.

Samtidig er det viktig at du holder selvtilliten på et fornuftig nivå. Dette er fordi hvis det blir for mye selvtillit formidlet, begynner mange å se det som arroganse, noe som absolutt bør unngås.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *