Hvorfor markedsførere aktivt bruker sosiale medier i dagens markedsføringskampanjer?

Hvorfor markedsførere aktivt bruker sosiale medier i dagens markedsføringskampanjer?

Dagene da sosiale medier kun var et middel til å komme i kontakt med dine nærmeste er for lengst forbi. Det har nå blitt en av de viktigste markedsføringsformene. Kampanjer som drives på sosiale medier er det som fungerer best for virksomheter, og derfor er markedsførere så forelsket i sosiale medier som markedsføringsplattform.

Men hvorfor? Hvorfor er sosiale medier så viktige innen markedsføring?

Dersom du vil finne ut av det, bør du fortsette å lese, for vi skal se på hva som gjør sosiale medier uunnværlige i en moderne kapitalistisk verden.

Årsaker til sosiale mediers store betydning

La oss se på hva som gjør sosiale medier så nødvendige som de er.

1)    Du kan fortelle din egen historie.

Når du velger markedsføring gjennom sosiale medieplattformer, får du mulighet til ukonvensjonell samhandling med kundene dine. Du får fortelle din egen historie, vise kundene dine at du er der for å betjene dem, og kommer i kontakt med dem på et personlig nivå.

Du kan bygge opp merkevarens tilstedeværelse, skape merkevarebevissthet og eksponere mennesker for ideologien som merkevaren din er tuftet på. Enten du driver en hjemmebasert virksomhet, en fullskala Casino Norge eller et fjerntliggende bakeri i Chile, vil din tilstedeværelse på sosiale medier sette deg i forkant av din egen historie. Dette er den idiotsikre måten å sikre at merkevaren din blir hørt på og at du har kontroll over dens fortelling.

2)    Utvid publikummet ditt

Med sosiale medier kan du få et stort publikum på et relativt lite budsjett. Det beste med sosiale medieplattformer er at de gir deg svært potente markedsføringsverktøy til relativt lave kostnader. Dette er trolig en av de største årsakene til at tradisjonell markedsføring har blitt akterutseilt.

Dessuten trenger du ikke å ta i bruk så mange verktøy! Du kan vokse ganske enkelt ved å være konsekvent og publisere mye. For eksempel, jo mer du legger ut, desto bedre SEO vil siden din ha. Dersom det dukker opp på Googles første SERP, vil du få mer besøkende og i hovedsak øke trafikken din. Kort sagt kan du vokse uten å bruke millioner av kroner, og hvem vil vel ikke det?

3)    Hold et øye med konkurrentene dine.

Verden bli mer konkurransepreget for hvert minutt som går. Det er sannsynlig at det finnes ti andre virksomheter i din nærhet som retter seg mot samme målgruppe som deg og tilbyr samme type produkt. For å ta innersvingen på dem og få et konkurransefortrinn på alle områder, må du holde øye med hver eneste ting de gjør. Uansett hvor overdrevet det høres ut, er det viktig innenfor forretningsvirksomhet.

Sosiale medier gjør det lettere for deg å observere måten konkurrentenes virksomheter fungerer. Du kan enkelt sammenligne de ulike profilene med din egen og se hvilke områder de er sterkere på enn deg. For eksempel kan du gå gjennom kommentarene deres og se hvordan de vanligvis engasjerer publikummet sitt. På denne måten får du en bedre ide om hva du trenger å gjøre for å skille virksomhetene fra hverandre.

Sluttord

Disse tre årsaken, selv om de er viktige, er kun toppen av isfjellet. I virkeligheten gir sosiale medier markedsførere mange fordeler som gjør markedsføringskampanjer til en suksess. Så dersom du planlegger å transformere virksomheten din i år, bør du virkelig bruke sosiale medier til å skille deg ut!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *