Integrert markedsføring

Integrert markedsføring bringer alt sammen til ett

Integrert markedsføring er markedsføring som er veldig omfattende og søker å innlemme så mange aspekter ved markedsføring i en enkelt plan som mulig. Den søker å være så godt avrundet i tilnærmingen deres som mulig.

Disiplinen er ikke som en markedsføringsplan ved at den vanligvis ikke inneholder ikke-markedsføringsemner i kommunikasjonen. Den fokuserer nesten utelukkende på markedsføringsspesifikke felt.

Integrert markedsføring kan involvere alt fra tekstproduksjonen til bilderedigering, som her i bildet.
De aller fleste jobber fra PC i dag, noe som har påvirket markedsføringen sterkt.

Formålet med integrert markedsføring

Et av hovedformålene med integrert markedsføring er å kombinere forskjellige aspekter ved markedsføring og få dem til å fungere sammen. Samarbeid mellom de forskjellige markedsføringsfeltene kan være veldig gunstig for en organisasjon.

Ved å samarbeide har de forskjellige markedsføringsteamene potensialet til å kombinere styrkene og spesialitetene sine for å lage en markedsføringsplan som er langt sterkere enn flere separate planer.

I realiteten er idealet for integrert markedsføring at hele markedsavdelingen skal forene seg som en enkelt markedsføringskraft for å levere et høyere nivå av effektivitet.

Et større markedsavtrykk

En av de store trekningene ved integrert markedsføring er muligheten til å dra nytte av stordriftsfordeler. Fordi alle markedsføringsressursene er samlet, kan organisasjoner delta i større og mer omfattende markedsføringstiltak.

Dette gjør at de kan nå flere potensielle kunder proporsjonalt enn hvis markedsføringstiltak ble gjort hver for seg. Så lenge det ikke er for mye byråkrati, vil dette fortsatt være sant.

Lavere gjennomsnittlige kostnader

Kostnadene for å få den neste kunden er vanligvis lavere med integrert markedsføring enn andre markedsføringsstiler. Dette er på grunn av stordriftsfordeler som kan oppnås når ressurser og kompetanse samles.

Derfor vil marginalkostnadene for å få den marginale kunden være betydelig lavere enn med andre markedsføringsteknikker. Dette gjør det mulig for selskaper å tiltrekke seg flere kunder som bruker samme størrelse budsjett.

Nøkkelingredienser for integrert markedsføring

Fordi integrert markedsføring er så mangfoldig i sitt omfang, kan det være vanskelig å kartlegge de viktigste aspektene å prioritere. Så her er et par ting å tenke på først.

Blanding av kommunikasjonskanaler

Fordi dette er en av de største fordelene med integrert markedsføring, er det viktig at markedsførere finner ut den beste måten å integrere kommunikasjonskanaler for å optimalisere effektiviteten.

Hvert team med en kommunikasjonsspesialitet bør fokusere på sitt spesifikke område. Den eneste gangen de skal gå bort, er de ikke eksperter på, er det hvis det ikke er noen som kan gjøre det.

Sosiale medier er helt essensielt innenfor integrert markedsføring.
Fra YouTube, til søkemotorer og sosiale medier, så er det viktig å få spredd budskapet!

Kombinere menneskelige ressurser

Dette er også en av de viktigste grunnene til at selskaper driver integrert markedsføring i utgangspunktet. Å kunne synkronisere forskjeller i menneskelige ressurser er kjernen i integrert markedsføring.

Hvert markedsføringsteam har sin egen vekt som teamet utmerker seg med. Ved å fokusere på hver av sine spesialiteter, kan hvert team spesialisere seg så mye som mulig.

Nøkkelen til å gjøre dette arbeidet best er ledelsens evne til å harmonisere all innsatsen til markedsføringsteamene, slik at ingen går inn i andres spesialfelt, noe som vil kompromittere effektiviteten.

Så lenge alle var i stand til å spesialisere seg og utnytte alle andres spesialiteter når det trengs, vil resultatet være et svært effektivt og konkurransedyktig markedsføringssystem som ville være langt bedre enn summen av disse delene hver for seg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *