Interaktiv markedsføring

Interaktiv markedsføring og trender for 2020

Interaktiv markedsføring er en dynamisk markedsføringsform som fokuserer på individuelle forbrukere og henvender seg til markedsføringsinnsats mot deres spesifikke smak.

Interaktiv markedsføring søker å også endre markedsføringstiltak overfor enkeltpersoner når de endrer atferds- og forbruksmønster. Interaktiv markedsføring ønsker til slutt å tilpasse markedsføringstiltak ned til hver enkelt, slik at hver enkelt blir ivaretatt fullt ut.

Hva denne typen tilpasset markedsføring gjør er at den ikke etterlater noen ineffektivitet i markedet. For eksempel vil en markedsføringskampanje vanligvis velge et målmarked å fokusere på. Denne gruppen forbrukere deler lignende demografi og har lignende smak.

Imidlertid er det fortsatt mange forskjeller mellom dem. Dette betyr at en markedsføringskampanje som er rettet mot tusenvis eller til og med millioner av forbrukere, ikke vil være fullt effektiv fordi effektivitetsnivået vil variere fra en person til en annen.

Interaktiv markedsføring er en av mange trender vi vil se mer til i løpet av 2020.
Det er nesten ingen begrensninger for hvordan bedrifter kan markedsføre seg i 2020.

Interaktiv markedsføring og kunstig intelligens

Interaktiv markedsføring er blitt muliggjort av forbedringer i teknologi. Uten teknologi var den eneste interaktive markedsføringen som eksisterte i de enkelte spesialbutikkene som fantes i landsbyer og småbyer.

For eksempel vil eieren av en bokhandel kjenne hver enkelt av kundene sine personlig fordi de ville se dem i bokhandelen og i byen hele tiden. De kjente godt til smakene deres og ville vite hvilke bøker de bestiller basert på alle kunders smak.

Men med de eksponentielle forbedringene som er gjort i informasjonsteknologi, har markedsførere vært i stand til å designe algoritmer og informasjonskapsler som lagrer informasjon om forbrukernes søkevalg, klikkemønster og mange andre slike vaner.

Kunstig intelligens og interaktiv markedsføring vil mest sannsynlig bringe mye spennende på banen.
Kunstig intelligens er mest sannsynlig allerede viktigere enn hva mennesker innser.

Denne informasjonen blir igjen brukt av markedsføringsalgoritmer for å forutsi hvilke typer annonser som vil appellere til hver enkelt forbruker basert på deres online aktivitetsmønster.

Etter hvert som disse algoritmene er blitt mer sofistikerte, har de også blitt mye bedre til å spore forbrukeraktivitet og forutsi forbruksmak og -mønster. Dette har gjort to viktige ting.

Den første er at den har økt forbrukerverdien ved å kunne levere relevant reklame for produkter som er relevante for den enkelte forbruker. Det andre er at det også har redusert kostnadene ved markedsføring.

Fordi annonser ikke er kastet bort så mye på folk som ikke finner dem relevante, kan markedsføringsbyråer spare ressurser ved å kjøpe annonseplass spesielt for forbrukere som har en veldig stor sannsynlighet for å svare på disse annonsene.

Netthandel er selvfølgelig blitt helt essensiell for hvordan bedrifter markedsfører seg i dag.
Det er tilnærmet umulig å ikke nevne netthandelen i dagens markedsføring.

Netthandel er en gullgruve

Økningen av e-handel de siste to tiårene har vært veldig forstyrrende for den samlede detaljhandelsbransjen. Mange forhandlere har blitt tvunget til å gå over til nettbutikk eller møte konkurs.

Denne trenden har vært veldig gunstig for interaktiv markedsføring. Det er veldig vanskelig for interaktive markedsførere å operere på en stor måte utenfor internett.

Men med internett kan interaktiv markedsføring dra nytte av forbrukernes nettlesingsmønster og søk. Dette vil hjelpe å produsere en veldig nøyaktig profil for hver enkelt forbruker.

Videre vil det gjøre det mulig for interaktive markedsførere å betjene hver enkelt forbruker. En kan da nemlig kunne forutsi hva de vil kjøpe basert på hva de allerede har kjøpt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *