Intern markedsføring

Hva er intern markedsføring?

Intern markedsføring blir vanligvis forstått som promotering av organisasjonens mål, mål, kultur og ledelsesstil blant medlemmene i organisasjonen.

Mange mennesker tenker vanligvis på et selskap som prøver å få arbeidere til å forstå hvorfor selskapet har de administrative teknikkene det har, eller hvorfor det har reglene det har.

Men det kan også være en ideell organisasjon som ønsker å minne sine ansatte og frivillige om hva deres oppdrag er og forklare hvorfor de tok bestemte beslutninger.

Intern markedsføring har en tendens til å være en relativt lav budsjett-affære. Det innebærer ikke store annonsekampanjer over hele landet som viser folk hva selskapet handler om. Det kan ganske enkelt være en virtuell flyer som sendes til alle selskapets ansatte.

Denne formen for markedsføring er mye billigere enn noen type markedsføringskampanje, hovedsakelig fordi den kun kan stole på selskapets interne kanaler som allerede er etablert.

Denne måten er ikke bare denne formen for markedsføring kostnadseffektiv, men den er i stand til å nå det tiltenkte publikummet veldig raskt.

Intern markedsføring kan for eksempel fokusere på ting slik som opplæring av de ansatte.
Hva som foregår mellom de fire veggene på kontoret er viktig for markedsføringen.

Markedsføring med et annet formål

Intern markedsføring har et annet mål i tankene fra en vanlig markedsføringskampanje. Interne markedsføringskampanjer prøver ikke å selge folk noe påtakelig.

Når det er sagt, er det mange likheter mellom intern markedsføring og vanlig markedsføring som gjør at mange av teknikkene som brukes i vanlig markedsføring kan overføres til det interne også.

Begge markedsføringsformene prøver å fange seerens oppmerksomhet. Dette gjøres best ved å fortelle en historie. Enhver markedsføringsmelding må inneholde en overbevisende historie som har begynnelse, midten og slutt.

Med intern markedsføring vil det ikke være et produkt som selskapet prøver å få alle til å kjøpe. Det vil sannsynligvis være mer informativt enn en vanlig annonsekampanje.

Intern markedsføring kan som eneste formål ønske å bare styrke samholdet hos de ansatte.
Formålet med å markedsføre innad er ikke alltid direkte salg.

Intern markedsføring gir mer informasjon og mindre presentasjon

Med regelmessig markedsføring må markedsførere appellere til den laveste fellesnevneren i målmarkedet. Dette betydde at de ville trenge å designe en markedsføringskampanje som var enkel nok til å bli forstått av alle i deres målmarked. Dette begrenser mengden informasjon som kan settes inn i annonsene.

Med intern markedsføring kan selskapet fokusere på å pakke så mye informasjon inn i deres interne markedsføringstiltak som de tror de ansatte kan absorbere. Ansatte vet allerede at formålet med markedsføringen er å informere dem om endringer som skjer i organisasjonen og årsakene til det.

På grunn av dette trenger ikke interne markedsførere å stole på stilige presentasjoner for å få folks oppmerksomhet. De kan fokusere spesifikt på å forklare hva som må forklares, fordi de kan stole på at de ansatte aksepterer forklaringene sine så lenge det er en klar linje med logikk.

Målet med intern markedsføring

Til syvende og sist er målet med intern markedsføring litt likt vanlig markedsføring ved at de begge søker å informere sine målmarkeder. Forskjellen ligger i dynamikken i hvert målmarked.

Intern markedsføring innebærer et mye mer dedikert marked som allerede har en innebygd tilbøyelighet til å ta hensyn til interne annonser. Dette er den største fordelen interne markedsførere har, og det er at deres marked er mer informert og bedre til å lytte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *