Kryptomerkevare

Ble krypto brukt som markedsføring?

I det Bitcoin skjøt i været, og 1 skarve Bitcoin var verdt over $20,000, var det mange bedrifter som slengte seg på bølgen. Her var det ærlige bedrifter som hadde en intensjon om å benytte kryptoteknologi i sin bedrift, men også ganske så uærlige bedrifter uten like gode ideer.

Enkelte bedrifter ble faktisk beskyldt for ene og alene bruke krypto som en måte å markedsføre seg på og for å få aksjekursen opp. Stemmer egentlig dette? I denne artikkelen skal vi gå nærmere inn på psykologien rundt dette grepet og hvordan kryptomerkevaren fikk flere aksjer til å skyte opp!

Bitcoin, Tabell, Kurs, Finans, Virtuelle, Crypto

Et amerikansk kryptorush

Lurer du på akkurat hva kryptovaluta er? Da kan du gå inn på Venaas.no for å lese mer om teknologien. Her kan du lære mye mer teknisk bakgrunn enn hva denne artikkelen vil gi deg.

Vet du en god del om kryptovalutaen, har du nok en anelse om hvorfor denne ble så populær så raskt. Det vil si, det begynner å bli en stund siden en ukjent mann delte dokumentet på nett om Bitcoin. Det begynner også å bli en stund siden folk kjøpte pizza med neste verdiløse Bitcoins!

Det var i stor grad et amerikansk kryptorush vi ble vitne til, selv om teknologien var og er populær over hele verden. Sentralt i rushet sto en utvikling i aksjeprisene til enkelte selskaper. Studier viser at mange selskap dro nytte av kryptorushet – uten intensjoner om å bruke teknologien selv.

Kryptomerkevaren er helt uslåelig!

På børsen steg selskap innen alt fra iste til møbler til værs. De endret nemlig navnet sitt til å inkludere ord som «Bitcoin» og «crypto». Siden dette var buzzord som indikerte at bedriftene skulle utnytte teknologien, hoppet investorene rett i det. Det var bare ett problem med denne strategien.

Selskapene hadde nemlig i mange tilfeller ingen intensjon om å benytte seg av teknologien. Mange endret navnet, så aksjen stige et par hundre prosent, og hadde eiere som solgte seg ut. Kryptomerkevaren var uslåelig, men det var med en uærlig tvist som satte en god del bismak.

Det viste derimot hvor effektiv markedsføring gjennom navn faktisk er. Bare en legger til populære buzzord i navnet, biter folket rett på. For det er viktig å huske at aksjemarkedet til syvende og sist er folk flest, akkurat som når vi snakker om markedsføringen ut mot kunder.

En lærepenge i markedsføring

Psykologi spiller en veldig viktig rolle i markedsføring. Det har ikke alltid så mye å si hva du selger, så lenge du markedsfører det riktig. Flere selskap markedsførte i USA sin drift ut mot investorer med tilnavn som indikerte tilknytning til kryptovalutaer.

Det fikk ørene til å spisses, uten at folk flest faktisk undersøkte produktene eller tjenestene. Når vi markedsfører produkter og tjenester, er det viktig å gi kundene en følelse av at det vi selger gir en verdi utenom det produktet eller tjenesten faktisk gir rent praktisk. Nettopp derfor lyktes selskapene i USA så godt med sine kryptomerkevarer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *