Markedsaktiviteter for å dominere i 2021

Planlegging av markedsaktiviteter med post-it lapper.

Markedsaktiviteter for å dominere i 2021

Et nytt år gir nye muligheter til enhver næringsdrivende. I løpet av et helt nytt år får man muligheten til å vise at man var bedre enn det foregående året. Du kan øke salget betraktelig og opparbeide deg en enda større kundeportefølje.

Hvordan gjør du dette? Det gjør du nemlig ved å benytte deg av markedsaktiviteter. Du bør kunne sette opp realistiske målsettinger og lage å tenke deg frem til unike og kreative budskap dine tjenester skal inneholde.

For å få dette til å gå rundt, så må du også selvsagt ha et budsjett som strekker seg til å kunne utføre markedsaktivitetene dine. Dette kan du enkelt følge opp ved hjelp av en fremdriftsplan.

Dersom bedriften din ikke er helt sikker på hvem tjenestene og produktene skal appellere til, så bør man segmentere kundemassen i stor grad. Da skiller du betalende kunder fra passive kunder, noe som gjør at du kan fokusere på å selge mer til dine betalende kunder.

Markedsaktiviteter definisjon

Hva er egentlig markedsaktiviteter? Det er det nok mange som klør seg i hodet på. Per definisjon så er markedsaktiviteter de aktivitetene bedriften skal gjennomføre innenfor en tidsperiode for å fremme salg og vekst i bedriften.

Aktiviteter kan være alt fra kampanjer og distribusjon til å arrangere kurs for kundene. Det kan også være andre type arrangementer som gjør at kunden for lyst til å delta, som for eksempel foredrag og seminarer.

Du har muligheten til å dominere markedet innenfor din bransje i 2021 ved å tydeliggjøre dine markedsaktiviteter, enten det er overordnet eller helt på detaljnivå. Det kan være med på å øke verdiskapningen til din bedrift, noe som gjør at du kan nå dine mål for 2021.

Hva er markedsaktiviteter nyttig for?

Hvorfor i all verden skal du benytte markedsaktiviteter tenker du kanskje? Vel, det er mange fordeler ved dette. En markedsaktivitet er en del av en markedsplan. En markedsplan beskriver hvordan prosessen skal foregå, der aktivitetene forklarer hva som skal utføres.

Markedsaktiviteter er meget nyttig for å kunne variere på ulike kanaler å nå kundene på. Hvis din bedrift kun når ut til kunder ved hjelp av sosiale medier, så vil dette hjelpe. Men, det betyr derimot ikke at kundene vil automatisk strømme til bedriften din.

Derfor må du sette opp markedsaktiviteter for å variere på ulike kanaler din bedrift bør operere i. Det er sånn du kan gå fra noen hundretusener i omsetning til flere millioner. Det kan være så enkelt som at man setter av en hel dag for å ringe leads.

Sett opp alle ideer under et brainstorming møte.

Forslag til markedsaktiviteter

Det finnes en rekke markedsaktiviteter som fungerer for mange bedrifter og i ulike bransjer. Noen bedrifter velger å benytte de samme aktivitetene for hvert år til og med, men kanskje med en variasjon i forhold til perioden aktivitetene inntreffer.

Det første du kan begynne med er å lage et årshjul for når aktivitetene skal foregå. På den måten har du alltid oversikt og vil alltid kunne ligge ett steg foran konkurrentene dine. Det neste steget blir å finne ut av hvilke markedsaktiviteter som passer for din bransje.

Under følger noen forslag til markedsaktiviteter man kan benytte seg av uavhengig av bransje:

  • Reklamere for bedriftens logo og navn hos andre aktører
  • Legge ut spesifikke annonser på Facebook og Google
  • Arrangere kurs for kunder, studenter og andre som trenger det
  • Arrangementer som tiltrekker seg nye kunder og eksisterende kunder

Markedsaktiviteter konkrete forslag

Du bør nok ta en ganske nøye vurdering av hvilke markedsaktiviteter som passer for din bransje. Det vil ikke lønne seg å ha mange generelle aktiviteter i din markedsplan uten noe form for fokusområder og hvordan du kan øke kundeporteføljen til din bedrift.

Eksempelvis er det ganske nyttig å ha annonser på Facebook og Google som spesifikt retter seg mot ett produkt, en tjeneste og en målgruppe. Det gjør at du utelukker alle andre som ikke er aktuelle for å kjøpe ditt produkt eller din tjeneste.

Hvis du er et mediebyrå og du vil være synlig i søkemotorer som for eksempel Google, da bør du annonsere for kun en tjeneste du tilbyr, slik at du kommer på toppen av siden når din potensielle kunde søker etter en tjeneste som ditt mediebyrå tilbyr.

Den samme regelen gjelder for reklamer, kurs og arrangementer. Dersom du vil dominere i 2021, så bør du helt klart følge de stegene for å ha mulighet til å oppnå vekst i din bedrift. Sørg for at din markedsplan inneholder relevante markedsaktiviteter i riktig periode! 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *