Markedsføring Facebook

Markedsføring på Facebook

Markedsføring på Facebook vil bli en av de viktigste teknikkene i dette tiåret. Økningen i popularitet av Facebook som en sosial medieplattform siden oppstarten i 2004 har vært intet mindre enn spektakulær.

Med over 2 milliarder brukere over hele verden som besøker nettstedet for sosiale medier minst en gang i måneden, så har Facebook blitt nesten som en global institusjon.

Dessuten sier nesten to tredjedeler av Facebook-brukerne at de besøker Facebook-siden til en bedrift minst en gang i uken. Faktisk har Facebook blitt en av de største kommersielle plattformene i verden.

Bedrifter over hele verden er avhengige av Facebook som en plattform der de kan nå ut til kundebasen sin. Det er enten ved å bruke en virksomhets Facebook-side eller ved å kjøpe annonseringsplass fra Facebook selv.

Folk bruker allerede Facebook som et verktøy for å søke etter virksomheter, noe som betyr at markedet allerede er der. Det som må gjøres er å finne ut av den optimale måten å nå ut til kunder som allerede er ute etter virksomheten din.

Markedsføring på Facebook er bare en av mange muligheter for å fremme bedriften i sosiale medier.
I dag er vår hverdag fylt av diverse sosiale medier som påvirker våre kjøp.

Markedsføring på Facebook med firmaside

Den gode nyheten er at Facebook ikke pålegger en spesiell avgift på folk som setter opp en firmaside på plattformen sin. Å ha en bedriftsside på Facebook er også en forutsetning for at du kan begynne å implementere eventuelle betalte markedsføringsprogrammer på den sosiale medieplattformen.

Totalt sett er det å ha en Facebook-bedriftsside en fin måte for bedriften å få eksponering på et begrenset budsjett. Selv om kjøp som plass kan være veldig gunstig, er det ikke påkrevd. Bedrifter kan bare holde seg til sin egen side og se etter måter å markedsføre den som ikke koster mye.

Det er veldig enkelt å lage en bedriftsside på Facebook. Du trenger først en personlig konto med Facebook. Du vil da bruke denne personlige kontoen til å opprette en bedriftsside under navnet på din personlige konto. Din personlige informasjon vil imidlertid ikke bli vist på bedriftssiden selv om den er under ditt navn.

Du vil da bli bedt om å legge inn detaljer angående arten av virksomheten din der det er aktuelt. Detaljer som virksomhetens adresse, driftstider og til og med forbrukervurderinger fra vurderingsnettsteder kan alle inkluderes på bedriftssiden din på Facebook.

Du vil også bli bedt om å spesifisere hvilken type Facebook-side du ønsker at denne skal være, for eksempel offentlig person, virksomhet eller merke eller noe annet.

Markedsføring på Facebook gjennom en aktiv firmaside er mest sannsynlig det beste alternativet.
Mange besøker firmasidene på Facebook, for informasjon, men også underholdning.

Legg til detaljer

En av de mest grunnleggende oppgavene du bør fokusere på når du har satt opp bedriftssiden, vil være å laste opp bilder for profilen og forsidebildet på bedriftssiden. Dette vil hjelpe veldig når det kommer til markedsføring på Facebook fordi det vil gi folk et bilde å visualisere når de tenker på virksomheten din.

Du har lov til 255 tegn for en kort beskrivelse av hva virksomheten din gjør og hva den handler om. Andre ting som kontaktinformasjon kan også settes inn i detaljene på bedriftssiden for å hjelpe deg med markedsføring på Facebook.

På toppen av dette kan du også fylle ut andre detaljer som er relevante for din spesifikke type virksomhet. Hvis du for eksempel driver en restaurant, kan det være fornuftig for deg å laste opp menyen i tillegg til bilder av signaturrettene dine.

Optimal markedsføring på Facebook oppnås best ved å legge til de essensielle detaljene.
Det er mange som skal se, og da der detaljene på din firmaside veldig viktige.

Markedsføring på Facebook handler om engasjement

Når du har fullført den grunnleggende konfigurasjonen av bedriftssiden, ville en av de mest effektive måtene å markedsføre på Facebook være å engasjere seg aktivt med kundebasen. Det er alle forskjellige typer innlegg du kan bruke på bedriftssiden.

Et ordinnlegg, også kjent som en statusoppdatering, er en veldig god måte å nå ut til kundene på en måte som viser ditt engasjement overfor kundene. Disse typer innlegg brukes vanligvis til å aktivt engasjere potensielle og nåværende kunder.

Håpet er at brukerne vil bruke kommentarseksjonen under innlegget for å gi tilbakemelding til virksomheten. Enten det er positivt eller negativt, kan kommentarene brukes til å gjøre endringer i forretningsdriften for å øke kundenes appell.

Et fotopost er en annen veldig populær type innlegg som kan bistå med markedsføring på Facebook på en veldig kostnadseffektiv måte. Fotoposter har en tendens til å få mye mer engasjement fra Facebook-brukere sammenlignet med tekstinnlegg.

Begge er nødvendige fordi hver utfører en annen oppgave. Mens statusoppdateringer søker å motta tilbakemelding fra kunder, prøver fotoposter å tiltrekke forbrukernes oppmerksomhet ved å varsle dem om eksistensen av virksomheten og produktene de selger.

Hvis produktene du selger ikke er veldig håndgripelige, vil du sannsynligvis kreve en annen tilnærming til markedsføring på Facebook sammenlignet med bedrifter som selger mer håndgripelige varer.

Hvis du for eksempel selger bakevarer, er det mye fornuftig å legge ut mange bilder av dem hver dag. Men hvis du selger finansielle produkter, kan det være bedre å legge ut mer pedagogiske artikler om personlig økonomi.

Målgruppen din bør interesseres like mye som disse kattene i bildet.
Det er viktig å fange interessen fra målgruppen din…

Videoinnlegg

Videoinnlegg er en mer avansert måte å markedsføre på Facebook. Videoinnlegg kan være veldig fordelaktig avhengig av hvilken type virksomhet du markedsfører.

Videoinnlegg er veldig gunstig for bedrifter som tilbyr immaterielle tjenester som hårsalonger. En frisørsalong kan for eksempel legge ut videoer regelmessig som viser de forskjellige typer hårtjenester de tilbyr.

Dette vil hjelpe dem å vise til kundene hva frisørsalongen gjør og hvordan de gjør det. Video demonstrasjoner som det vil utvilsomt øke forbrukerens interesse for virksomheter som er tjenestebaserte. Disse videoene bør ideelt sett ikke være for lange.

Dette for å holde forbrukerne oppmerksom på og fullføre videoen. Unntak fra dette ville være jubileumsvideoer eller videoer på en viktig dato som er mindre salgsfremmende og mer minneverdige.

Både barn og voksne elsker video, slik at dette er lurt å satse på ved markedsføring på Facebook.
Video er en klar vinner i alle aldersgrupper.

Markedsføring på Facebook må tilpasses bedriften din!

Til syvende og sist er hver virksomhet forskjellig. Som sådan vil markedsføring på Facebook bety å gjøre forskjellige ting for forskjellige virksomheter. Det er viktig for bedrifter å forstå arten av virksomheten de skal inn i.

Det er også viktig å forstå hva som skal til for å drive vellykket markedsføring på Facebook. En kombinasjon av omfattende kunnskap så vel som en lidenskap for å betjene kunder er nøkkelen til å sikre langsiktig suksess.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *