Markedsføringsstrategi

Markedsføringsstrategi under lupen

Markedsføringsstrategi refererer til den systematiske innsatsen for å markedsføre eller annonsere et bestemt produkt eller tjeneste. Alt som tar en langsiktig metode for markedsføring av et produkt, kan betraktes som markedsføringsstrategi.

Mange er uenige om den eksakte definisjonen av markedsstrategi. Imidlertid er det flere universelle aspekter ved det som forsøker å øke forbrukertrafikken mot det produktet.

Strategi gir et systematisk rammeverk for markedsførere å følge for å produsere ønsket resultat, som er økt salg og fortjeneste. Det tas mange faktorer i betraktning når man utformer en en slik strategi for en organisasjon.

Markedsføringsstrategi minner på mange måter om sjakk, der hver brikke skal spille sin del.
Sjakk er et perfekt spill for strategikeren, noe som manifesteres i en god bedrift!

Markedsføringsplan vs. Markedsføringsstrategi

En markedsføringsplan fokuserer spesifikt på at et bestemt produkt blir markedsført på et bestemt tidspunkt. En markedsføringsplan vil ha en markedsføringsstrategi som er spesifikt for det produktet på den tiden og inkluderer alt som er relevant for det formål.

En strategi innebærer vanligvis langsiktige rammer for hvordan organisasjonen generelt skal orientere markedsføringsinnsatsen, uavhengig av produktet.

Levetiden er viktig

Levetiden til en markedsføringsstrategi er vanligvis mye lenger enn for en markedsføringsplan. Dette er fordi en strategi vanligvis ikke gjelder bare ett produkt.

En markedsføringsstrategi inneholder metoder og forslag som ideelt sett kobler til organisasjonens mål. Hvis dette er tilfelle, kan en strategi brukes på mange produkter så lenge disse målene forblir de samme.

Fordi en markedsføringsstrategi søker å gjøre markedsføring mer systematisk og i tråd med selskapets spesifikke styrker, er det bedre om strategien kan holde seg relevant lenger.

Det store bildet kontra detaljer

Generelt sett har markedsstrategi en tendens til å fokusere på det store bildet, mens markedsføringsplaner fokuserer mer på de finere detaljene. Dette er på grunn av de forskjellige fokusområdene hver har.

Markedsføringsplaner fokuserer på et spesifikt produkt som naturlig disponerer det for å se på detaljene og den indre funksjonen til en bestemt markedsføringskampanje. Alt fra logistikk til spesifikke markedsføringskanaler tas i betraktning i en markedsføringsplan.

Fordi markedsføringsstrategi er noe som gjelder flere produkter, har den en tendens til å fokusere på et større omfang av ting og ikke gå for i dybden med noen av dem. Markedsstrategi søker å tilby et system som kan brukes så lenge som mulig.

Markedsføringsstrategi skal helst utrettes av et større team med kunnskap rundt bedriftens markedsføring.
Det er viktig at lagspill står i sentrum når en skal planlegge markedsføringen for fremtiden!

Lag en god markedsføringsstrategi

En god markedsføringsstrategi bør ideelt sett forsterke verdiene og unikheten til selskapet for å styrke selskapet i tråd med dets mål og spesialiteter. Det som fungerer for ett selskap, fungerer kanskje ikke for et annet.

For eksempel kan et selskap som selger forbrukerelektronikk ikke ha den samme markedsføringsstrategien som et annet selskap som selger luksusvarer. Så mange ting om dem krever forskjellige markedsføringsteknikker.

Forbrukerelektronikk kan trenge en mer saklig markedsføringsstil og strategi, mens luksusvarer kanskje trenger å være mer emosjonelle. Dette vil helt sikkert resultere i veldig forskjellige markedsføringsstrategier.

En god markedsføringsstrategi vil fokusere på det som gjør selskapet unikt og fortsette å bygge videre på det. Hovedmålet med en markedsføringsstrategi er å formidle best mulig til folk hva som gjør selskapet unikt og hvorfor det er gunstig.

Noe av det viktigste du må huske på med en markedsføringsstrategi er å anordne et system som kan lede organisasjonens markedsføringsinnsats mer effektivt og før enn før.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *