Markedsundersøkelse

Markedsundersøkelse

Markedsundersøkelser er en del av markedsføringsprosessen. Denne komponenten utføres vanligvis før, under og etter en markedsføringskampanje.

Markedsundersøkelser søker å samle informasjon om egenskapene til et marked for bedre å organisere en markedsføringskampanje rettet mot det markedet.

Markedsundersøkelser kan bety mange forskjellige ting avhengig av den aktuelle situasjonen.

Markedsundersøkelser kan være alt fra en butikkeier som spør sine vanlige kunder hvordan butikken kan forbedres helt til et prosjekt på flere millioner dollar for å analysere fjell med data. Markedsundersøkelser er like variert som den er verdifull.

Den generelle markedsundersøkelsesprosessen

Selv om det er veldig stor variasjon i dynamikk, er det vanligvis en generell prosess involvert i markedsføringsforskning.

Planlegger

Det første trinnet er planprosessen. Markedsundersøkelser bør faktisk gjøres best systematisk for å levere en mest mulig nyttig analyse. Markedsføringsteamet bør ta litt tid å vurdere hva det spesifikke målet med forskningsprosjektet er og hva deres evner er.

Det vil alltid være visse begrensninger enten det er økonomisk, lovlig, tid eller annet. Det er viktig å identifisere begrensningene på riktig måte for å lage en plan som faktisk kan utføres.

Når funksjonene og tidsrammen for markedsføringsforskningsprosjektet er identifisert, kan teamet fortsette med detaljene i forskningsprosjektet.

Samle data

Det neste trinnet etter planleggingen er vanligvis innsamling av data som skal analyseres og tolkes. Datainnsamling kan gjøres på flere måter, avhengig av hvor bredt forskningsomfanget er.

For eksempel, hvis forskningen skal gjøres i nasjonal skala, kan forskerteamet lage online-undersøkelser, personundersøkelser og til og med telefonundersøkelser.

Disse undersøkelsene kan også inneholde spørsmål som segmenterer respondentene i relevante demografiske grupper for å analysere behovet for markedssegmentering.

For eksempel kan et av de første spørsmålsspørsmålene inneholde et alderskategorispørsmål for å se om alder har en betydelig innvirkning på svarene.

Dataanalyse

Når dataene er samlet, er oppgaven deretter å se gjennom datapunktene for å identifisere nyttige mønstre som kan brukes på en markedsføringskampanje.

For store markedsundersøkelsesprosjekter blir dataanalyse vanligvis ikke gjort for hånd. I stedet kjøres dataene gjennom et statistisk program for å bli analysert systematisk raskt.

De fleste statistiske programmer vil kunne segmentere data på de relevante måtene som trengs for å finne noe som kan brukes i markedsføringskampanjer eller produktutvikling.

Dataene som samles inn vil vanligvis bli segmentert i de relevante demografiske gruppene og deretter kjøre gjennom en serie statistiske analyser.

Ting som gjennomsnitt, median, varians, standardavvik og mye mer kan beregnes av det statistiske programmet. Resultatene blir deretter presentert for hovedstyret eller produktutviklingsteamet på en måte som kan forstås av personer som ikke er spesialiserte i statistikk.

Til slutt vil selskapet ta funnene og forslagene i betraktning og endre produktlinjene og markedsføringsstrategiene deretter. Målet er å gjøre selskapet til en mer effektiv og effektiv enhet med å levere verdi til kundene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *