Markedsutfordringer

Markedsutfordringer for din bedrift

Markedsutfordringer oppstår med jevne mellomrom. Markedet kan være et vilt og uforutsigbart sted fylt med utfordringer og potensielle fallgruver. Jo større marked, jo mer er dette tilfelle. De fleste virksomheter som startes, eksisterer faktisk ikke lenger etter noen år.

Markedsutfordringer er et faktum i livet for enhver bedriftseier. Disse utfordringene kan komme fra alle retninger og i alle tenkelige former. Disse markedsutfordringene kan også variere sterkt med hensyn til intensitet og fare for den aktuelle virksomheten.


Markedskonkurranse

Konkurranse fra andre virksomheter i feltet er vanligvis den første utfordringen som folk flest tenker på. Avhengig av felt, er markedsutfordringer i form av andre virksomheter definitivt noe som ingen bedriftseier kan ignorere.

Noen bransjer vil naturlig nok møte mer konkurranse og andre mindre. Dette skyldes arten av hver bransje så vel som andre økonomiske faktorer. For eksempel er mat- og drikkeindustrien mye mer konkurransedyktig enn for eksempel gruveindustrien.

Bedrifter må følge nøye med på hva konkurrentene gjør. Dette er slik at de vet hva de tilbyr sine kunder når det gjelder verdi. På den måten kan bedriftseiere tilpasse produkt- eller tjenestetilbudet til kundene sine for å forbli over gjennomsnittet i bransjen når det gjelder verdi for forbrukerne.

Utfordringer med det ytre markedet

Bortsett fra andre virksomheter, kan det generelle økonomiske miljøet også være en utfordring for bedriftseiere til tider. Dette gjelder spesielt virksomheter som ikke er vertikalt integrert. Bedrifter som er veldig avhengige av eksterne forsyninger eller støttetjenester for å drive sin virksomhet, må hele tiden ta hensyn.

Hvis omstendighetene endres på måter som negativt påvirker den vanlige driften av virksomheten, må bedriftseieren svare på denne markedsutfordringen så raskt og så effektivt som mulig. Dette gjøres best ved å være nøye med på nyhetene og sørge for at alle forholdsregler som kan tas, blir tatt.

For eksempel, hvis du har en bedrift som lager matvarer, kan det være fornuftig å ha varelager over råvarene. Dette gjelder spesielt hvis råvarene du bruker er svært sesongbaserte, men etterspørselen er regelmessig.

Andre markedsutfordringer med det eksterne

Foruten disse utfordringene, kan det generelle økonomiske miljøet også være noe som bedriftseiere må ta hensyn til. Positive eller negative endringer i det makroøkonomiske miljøet der virksomheten opererer, kan påvirke salgs- og gevinstmarginene betydelig.

For eksempel, hvis økonomien går inn i en lavkonjunktur, vil etterspørselen etter alt etter markedet svekkes på grunn av et fall i disponibel inntekt. Dette betyr at virksomheter som har produkter som er meget skjønnsmessige, trenger å forberede seg på disse tider.

Dette kan gjøres ved å akkumulere reserver i gode økonomiske tider der høye skjønnsmessige produkter har uforholdsmessig store salgsøkninger.

Når det kommer tunge tider, kan disse reservene brukes til å kompensere for gevinstmangel, slik at forretningsdriften forblir normal til lavkonjunkturen er slutt og ingen arbeidere trenger å bli berørt på noen måte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *