Mobil markedsføring

Mobil markedsføring

Mobil markedsføring viser til en markedsføringsstrategi som bruker digital teknologi for å utvide markedsoppsummering på måter som ikke kunne blitt gjort på annen måte. Mobilmarkedsføring utnytter spredningen av informasjonsteknologi for å nå ut til flere potensielle kunder enn noen gang før.

Mobil markedsføring, som navnet antyder, er spesielt rettet mot mobile elektroniske enheter med hensyn til reklamekampanjer. I løpet av de siste årene har denne tilnærmingen blitt stadig viktigere på grunn av masseintroduksjon av mobile enheter over hele verden.

Når denne trenden fortsetter å bli stadig mer synlig, vil også suksessen til bedrifter som anerkjenner og utnytte denne trenden være. Betydningen av mobilmarkedsføring i dag og utover skyldes i stor grad måten mobilteknologi er blitt integrert i vår daglige liv, samt den økte interkonnektiviteten i vår verden.

Øke penetrering av smarttelefoner

Når folk tenker på mobil markedsføring, tenker de på smarttelefoner. Mens mobile enheter teknisk inkluderer ting som nettbrett, er smarttelefoner det mobilmarkedsførerne fokuserer på når de designer markedsføringskampanjer og strategier.

Hovedårsaken til dette er den meteoriske økningen i smarttelefonens fremtredende kommunikasjonsområde. Smarttelefoner har bærte datamaskiner og PC-er fullstendig formørket for å bli den viktigste enheten som folk får tilgang til omverdenen fra.

Fordi smarttelefoner gir tilgang til internett, har dette gjort det mulig for markedsførere å fokusere på mobile enheter som en egen og stadig viktigere kanal å nå ut til kundebasen sin.

I løpet av det siste tiåret siden introduksjonen av smarttelefoner i massekonsummarkedet, har penetrering av smarttelefoner gått inn i stratosfæren.

I de fleste utviklede land har penetrasjonsgraden steget til rundt 80%, med mange utviklingsland som fanger raskt. Hva dette gjør er å skape et forbrukermarked som kan motta markedsføringsinformasjon mens du er på farten.

Mobil markedsføringsmateriell kan sendes via sosiale medier, e-post eller til og med nettbaserte nyhetssider, og forbrukere kan bli informert om produkter i sanntid. Denne umiddelbare kommunikasjonen har gjort markedsføringsfeltet mer dynamisk og konkurransedyktig enn noen gang før.

Ulike annonser for forskjellige medieplattformer

Noe av det første mobilmarkedsførere innså var at noen av de digitale annonsene som ble målrettet mot datamaskiner ikke ble vist på samme måte og format på smarttelefoner og andre mobile enheter for den saks skyld.

Dette skyldtes i stor grad den forskjellige konfigurasjonsprogramvaren de to typer enhetene hadde installert i dem. På grunn av dette måtte mobilmarkedsførere finne en måte å utvikle annonser som ville dukket opp optimalt på mobilskjermer.

Noen ganger medførte dette at annonsene som var målrettet for mobile enheter og datamaskiner, måtte utvikles separat. Andre ganger kan datamaskinannonser endres litt for å passe til mobilskjermer.

Etter hvert som mobile enheter ble mer utbredt for internettilgang enn datamaskiner var, skiftet fokuset mot å utvikle digitalt markedsføringsmateriale spesialisert for mobile enheter.

Disse materialene vil deretter bli modifisert for dataskjermer hvis mulig. Denne nye dynamikken, i lys av dagens teknologitrender, ser ut til å være her for å bli.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *