Nå kundene dine

Markedsfør deg på nett – hvordan nå kundene

Om du har et produkt eller en tjeneste du vil selge på nett, er det ikke til å komme unna at du må markedsføre deg godt. Digital markedsføring er viktigere enn noen gang, og konkurransen kan være knallhard.

Med noen lure tips i ermet, vil du allikevel ikke ha vanskeligheter med nå drømmekunden din. Les her, for å finne ut hva som gjelder i 2020, og hvordan du kan bruke digitale verktøy best mulig.

Tenk langsiktig og gi verdi

Når du vil markedsføre deg på nett, må du tenke fremover. Vær bevisst på at alt du gjør støtter opp om det du og ditt firma står for. Vi må gjøre oss synlige på nett og dukke opp for mulige kunder igjen og igjen. Vi må tørre å vise hvem vi er, og hva vi står for. Pass på at ikke alt du legger ut, er for å selge varer eller tjenester. Du må også gi verdi i form av nyttige artikler, inspirerende blogginnlegg, guider, tips og annen nyttig informasjon. Dette bygger en relasjon mellom deg og kunden, samtidig som det bygger tillit til produktet ditt.

Det du gir bort trenger ikke å koste deg noe annet enn litt tid. Om du driver som personlig trener på nett, kan en slikt gratis-produkt være en hjemme-guide til stive skuldre. En annen fin ting å gi bort ville vært en kort treningsvideo. Dette koster lite for deg å lage, og gir mye verdi til kundene. I tillegg vil du sitte igjen med kundens e-postadresse, noe som er uvurderlig i seg selv. Et casino på nett vil ofte tilby deg å spille gratis, for å prøve ut deres tjenester. Dette er en genial markedsføring-teknikk, som fører til at casinoet vil få en drøss med nye spillere.

Bruk sosiale medier

De fleste firmaer har nå skjønt at de må være synlige på nett. Her er det nyttig å vurdere hvilken kanal som passer firmaet ditt best. Noen typer bransjer gjør seg best på Facebook, mens andre fungerer best på Instagram, LinkedIn eller Twitter.

Dette er noe du kan vurdere selv. Se gjerne også på hva konkurrentene dine gjør, og hvordan responsen er for dem. Det å bruke video er også noe som er svært effektivt. Disse spres mye raskere enn bilder, og oppfattes ofte mer interessante.

Folk liker ekte innhold

Det er en grunn til at bruken av bloggere har eksplodert. Folk vil ha ekte mennesker, og vite om deres opp og nedturer. Om du får en blogger til å omtale dine produkter på sine kanaler, vil det være super markedsføring for deg. Jo flere følgere de har, jo bedre.

Sosiale medier er også et fint sted å dele linker til bloggen og skrive om temaer som kan interessere kundene. Inspirerende videoer gir som sagt også mye høyere konvertering.

Om du er kreativ, og ikke minst kontinuerlig med postene dine, vil du bli lagt merke til. Et godt kundeforhold kan ta lang tid å bygge opp, men kan rives ned på få sekunder. Tenk derfor nøye gjennom at du hele tiden deler ting som er i tråd med ditt firmas verdier.  Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *