Oppsøkende salg

Oppsøkende salg

Oppsøkende salg er et ganske greit konsept. Når eksisterende kunder til en virksomhet ikke lenger kjøper virksomhetens produkter eller tjenester eller ikke i samme beløp som før, har mange virksomheter en divisjon kalt oppsøkende salg som er ansvarlig for å kontakte dem.

Hovedmålet her er å forstå årsakene bak endringen i kjøpsmønster og å gjøre justeringer der det er aktuelt. Oppsøkende salg er en relativt ny trend i forretningsverdenen selv om det er et ganske enkelt konsept.

Denne trenden har fått fart på grunn av visse endringer i forretningsklimaet som har funnet sted de siste årene.

Viktigheten av oppsøkende salg

Oppsøkende salg har blitt stadig viktigere de siste årene. Dette har vært på grunn av en rekke faktorer.

Metning av marked

Et fenomen som har funnet sted i mange markeder har vært trenden med metning i markedet. Det er faktisk mange markeder som har så stor konkurranse at fortjenestemarginene har krympet til normalt nivå. Dette er spesielt tilfelle i det som kalles modne næringer.

I bransjer eller markeder som har nådd nesten alle som allerede vil kjøpe produktene, er det ikke lenger et alternativ å utvide markedet. Dette betyr at virksomheter må fokusere på å øke sin markedsandel i stedet for å vokse markedet selv.

Dette innebærer generelt ikke bare å overtale lojale kunder fra konkurrentene til å bytte, men også for å sikre at deres egne lojale kunder blir hos dem.

Kortere livssyklus for produkt

Et annet fenomen som har preget de fleste bransjer det siste tiåret eller to, har vært forkortelsen av produktets livssyklus. Hva dette betyr er at produktene vil gå ut av stilen raskere over tid.

Derfor vil det måtte lages nye modeller av produktet eller nye produkter for å holde forbrukere interessert. En måte å sørge for at forbrukerinteressen holdes jevn på er å gjennomføre oppsøkende salg.

Ved å gjøre dette kan forbrukerne informeres når nye produkter eller modeller introduseres og ikke gå glipp av dem.

Slik utfører du oppsøkende salg på riktig måte

Oppsøkende salg er en underkategori av markedsføring. Som enhver underkategori, vil dynamikken i oppsøkende salg være litt unik, i tillegg til at den ligner litt på andre underkategorier av markedsføring.

Viktigheten av nøyaktig målretting

Når det gjelder å nå ut til eksisterende kunder, er det viktig å sørge for å maksimere effektiviteten til de begrensede tilgjengelige ressursene. Dette betyr at eksisterende kunder ikke uten videre kan kontaktes kritisk.

De må screenes best mulig for sannsynligheten for å bli overtalt til å øke sine nåværende kjøp eller for å bytte fra et annet merke til det aktuelle merket.

Dette er ikke en eksakt vitenskap. Det er faktisk mange faktorer og betraktninger som fremdeles ikke kan kvantifiseres fullt ut og brukes på filtreringssystemene som brukes til å bestemme de beste kundene de skal nå ut til.

Derfor er feltet for oppsøkende salg fortsatt et der det er rom for vekst og innovasjon de kommende årene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *