Oppsøkende salg

Oppsøkende salg fungerer best med kalde leads

Oppsøkende salg betyr vanligvis å ha direkte kontakt med potensielle kunder, men også eksisterende kunder som enten har redusert virksomheten kraftig eller stoppet helt.

Som med alle salgsstiler innenfor B2B salg er det endelige målet her å øke produktomsetningen ved å presentere verdi for kunden for å overbevise dem om å kjøpe produktet.

Oppsøkende salg gjennom telefon er ingen favoritt, men det kan være helt nødvendig for omsetningen.
Noen ganger er det beste bare å plukke opp telefonen og ringe til potensielle kunder!

Ulike eksempler på oppsøkende salg

Oppsøkende salg kan gjøres på mange forskjellige måter. Så lenge det tilfredsstiller et veldig løst kriterium, kan det anses å være oppsøkende salg.

De viktigste kriteriene for oppsøkende salg er individuelt engasjement. Det viktigste kjennetegnet ved oppsøkende salg er at selgere når spesifikt ut til en kunde eller potensiell kunde for å markedsføre produktet til dem.

Dette betyr vanligvis enkeltbedrifter, men så lenge hver kunde er i samspill med en person-til-person-basis, kan det anses å være oppsøkende salg.

Telefonsamtale

Telefonsamtaler er den raskeste og vanligste måten å oppsøke salg på. Telefonsamtaler lar deg nå kundebasen direkte og umiddelbart.

Du kan artikulere deg selv på telefonen mye mer effektivt og effektivt sammenlignet med andre kommunikasjonsmetoder som e-post og tekstmeldinger.

En ulempe med telefonsamtaler er at du trenger å sette tid på samtalen basert på hva du tror kundens tilgjengelighet er. Ellers må du ty til å legge igjen en talemelding.

En annen ulempe er at noen mennesker kan føle at dette er for aggressivt for en første kontaktmetode. Mange mennesker vil helst nås først via e-post eller noe annet.

Håndskrevet post for tidligere kunder

Å skrive e-post for hånd kan noen ganger være fordelaktig for å nå ut til eksisterende kunder som har redusert virksomheten med firmaet kraftig.

Håndskrevet post er en veldig personlig gest og formidler en ekte følelse av oppriktighet overfor kunden som de definitivt vil legge merke til. Det viser at du tenker på dem.

Dette gjør det også mulig for kunden å svare. På den måten er du bedre i stand til å fastslå årsaken til nedgangen i virksomheten. Det kan være bare at kunden ikke lenger opererer i bransjen og derfor ikke lenger trenger å bestille fra deg. Men hvis kunden har byttet leverandør fordi de mener det andre firmaet er mer konkurransedyktig, kan du svare deretter.

Et håndskrevet brev er et perfekt eksempel på oppsøkende salg som lar deg skille deg ut.
Et håndskrevet brev kan være det unike som gjør at din bedrift lander en avtale.

Målretting mot markedet ditt

Ved oppsøkende salg er det viktig å vite hvem produktene dine er målrettet mot. Dette vil gjøre det mulig for deg å filtrere ut de aller fleste som ikke ville være interessert i det hele tatt.

Denne filtreringen vil øke sjansene for at den oppsøkende innsatsen din blir vellykket. Du vil da nå ut til folk som allerede har interesse for produktene dine.

Disse menneskene vil også finne større verdi i produktene du markedsfører. Dette øker igjen sannsynligheten for at du kan beholde dem og gjøre dem til en tilbakevendende kunde.

Å ha tilbakevendende kunder er et av de største målene innen markedsføring fordi det er mye billigere å beholde en eksisterende kunde enn det er å lage en ny. På toppen av det vil firmaet ha en mer pålitelig inntektsstrøm, jo mer av virksomheten deres gjøres med tilbakevendende kunder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *