Posisjonering markedsføring

Posisjonering i markedsføring

Posisjonering i markedsføring viser til markedsførernes forsøk på å påvirke forbrukernes oppfatning av et bestemt merke, spesielt sammenlignet med merkevarens konkurrenter.

Hovedmålet med posisjonering i markedsføring er å skille merkevarens produkter fra konkurrentene. Dette skillet er ment å gjøre at produktene deres skiller seg ut i forbrukernes øyne. Det er en sentral del av de 4 p-ene i markedsføringen.

Ideelt sett bør dette skillet gjøres i et positivt lys. Det er ikke noe poeng i å gjøre produktene dine spesielle i alles øyne, men på en dårlig måte.

Posisjonsmarkedsføring, som andre former for markedsføring, har ikke en definisjon som alle er enige i. Men generelt er hovedfokuset å endre offentlig oppfatning på en spesifikk måte.

Posisjonering i markedsføring er viktig, og her er sosiale medier en sentral del av strategien for mange.
Sosiale medier, slik som Instagram, er blitt en sentral del av markedsføringen.

Oppfatning er nøkkelen til posisjonering i markedsføring

Posisjonering i markedsføring er hovedsakelig fokusert på offentlig oppfatning. Det er en kamp mellom konkurrerende merkevarer for hodet til målgruppene. Det gjelder å overbevise dem om deres spesialiteter, og hvorfor det betyr at de burde kjøpe produktene sine i stedet for andre merker.

For å kunne delta i markedsføring på en vellykket måte, må et merke ha god forståelse av forbrukeratferd og psykologi. Merker må forstå kundene sine så godt som mulig for å vite hvordan de kan posisjonere seg i tankene sine.

Dette dype forståelsesnivået er avgjørende for ethvert merke som ønsker å delta i posisjonering av markedsføring. Å ha en sterk følelse av empati er også fordelaktig ettersom du er enda bedre i stand til å forstå kunder og hvorfor de tenker slik de gjør.

Posisjonering i markedsføring vs. Differensiering

Selv om de er veldig like, er det fortsatt en forskjell mellom bare å differensiere og posisjonsmarkedsføring. Hovedforskjellen er i omfanget og kompleksiteten.

Differensiering søker spesielt å legge ideen i hodene på at et merkevareprodukter bare er annerledes enn andre produkters. Dette er en verdinøytral ide som kan være god eller dårlig.

Posisjonering av markedsføring er mye bredere i driftsomfanget og er fokusert på å gjøre forbrukernes oppfatning mer verdipositiv. Posisjonsmarkedsføring inneholder mange forskjelligpunkter for å gi et positivt bilde av merkevaren i øynene til deres potensielle kunder.

Posisjonering av markedsføring søker å kombinere ting som priser, produktkvalitet, PR og mange flere til et overordnet budskap om positivitet å formidle til kundene.

Gode strategier

Målet for en markedsføringsstrategi med god posisjon er dens evne til å bli en permanent og positiv kraft i hodet til en kritisk masse forbrukere for å være selvopprettholdende.

Akkurat som i sjakk, så er posisjonering i markedsføring tilnærmet et spill som handler om hvor du setter brikkene dine.
Sjakk krever mange gode ferdigheter, men posisjonering er mest sannsynlig den viktigste.

Proaktiv posisjonering

Proaktiv posisjoneringsmarkedsføring prøver å plassere en idé i folks hoder om merkevaren og produktene deres før selskapet kommer fullt ut i markedet.

Noen selskaper gjør dette for å bygge en slags hype rundt merkevaren og til og med en kult, slik at innledende salg kan maksimeres fra all interessen som genereres.

Eksklusiv posisjonering

For luksusmerker kan eksklusiv posisjonering være en veldig effektiv måte å skaffe seg lojale kunder som er statusorienterte. En følelse av eksklusivitet er veldig viktig for vanlige luksuriøse kjøpere, spesielt virkelig velstående.

Å tenke på at veldig få mennesker eier luksusvarene de eier, vil gi mange luksuriøse kjøpere en følelse av tilfredshet som kan føre til økte kjøp fra det aktuelle merket fordi de tror at merkevaren er en kilde til eksklusivitet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *