Produktmarkedsføring

Produktmarkedsføring

Produktmarkedsføring er et ganske selvforklarende begrep. I utgangspunktet refererer det til all aktivitet som gjøres med målet om å øke salget av et bestemt produkt. Produktmarkedsføring kan bety mange forskjellige ting avhengig av situasjonen.

Fordi markedsføring har eksistert i ganske lang tid, har den vært i stand til å utvikle seg og differensiere til mange forskjellige underområder og spesialiteter. Dette er gunstig siden forskjellige produkter krever forskjellige produktmarkedsføringsteknikker for å gi optimale resultater.

Produktmarkedsføring for nødvendigheter

Selv om det er sant at etterspørselen etter nødvendigheter er relativt uelastisk, trenger bedrifter likevel å nå ut til kundebasen. Dette er fordi markedet for nødvendigheter vanligvis er mye mer konkurransedyktig enn andre, spesielt når det gjelder fortjenestemarginer.

Gevinstmarginer for veldig homogeniserte nødvendigheter som melk eller basisk ris kan knapt være synlige. Dette betyr at det ikke lenger er bærekraftig å senke prisene, da det vil føre til tap.

Løsningen er å tiltrekke kunder som bruker ikke-monetære teknikker, inkludert en god markedsføringskampanje. Markedsføringsteam for essensielle produkter vil mest sannsynlig ta fokuset bort fra annonsepriser. I stedet vil de sannsynligvis fokusere på livsstilsreklamer, der folk blir vist å nyte livet med merkevarens produkt i full visning.

Hva dette gjør er at det gir betrakteren et bilde i hodet på hvordan en ideell livsstil kan se ut. Ved å sette inn det aktuelle merket og produktet i denne visjonen, kan markedsførere visuelt imponere produktet sitt i forbrukerens sinn, og dermed overbevise dem om å kjøpe produktene sine på den måten.

Hva med ikke-essensielle produkter?

Ikke-nødvendigheter kan dekke et veldig bredt spekter av produkter. Disse kan variere fra luksusartikler som kjøper en premium latte til ultra-eksklusive varer som luksuriøst tilbehør som designervesker og klokker.

Hver underkategori har forskjellig dynamikk i forhold til dem og krever derfor forskjellige markedsføringsmetoder. For eksempel, med masse luksusforbruksvarer, kan markedsførere vanligvis gå en av to veier.

Det første vil være å reklamere for tilbud, så vel som nye eller sesongbaserte produkter. Nyheten med disse kampanjene har vist seg å øke forbrukernes bevissthet om produktet.

Den andre metoden ville være en slags livsstilsreklame som også har vist seg å fange forbrukernes oppmerksomhet. Med eksklusive luksusgjenstander vil vektleggingen være mot en slags livsstilsskildring.

Imidlertid vil det sannsynligvis ikke være mot en vanlig ideell livsstil. Med luksusartikler er vektleggingen i reklame å skildre en veldig glamorøs og ikke-vanlig livsstil. Underbevisst fungerer dette for å øke forbrukerens trang til å kjøpe produktet i et forsøk på å oppnå bildet vist i reklamen.

Viktigheten av produktmarkedsføring

I et stadig mer konkurransedyktig økonomisk miljø er det viktig for selskaper å være så relevante og konkurransedyktige som mulig. Dette innebærer å bruke alle metoder de kan for å øke bevisstheten om produktene sine og for å overbevise forbrukerne om å kjøpe dem.

For å oppnå dette, er det nå viktig med en god produktmarkedsføringskampanje for å holde produktene deres relevante og populære.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *