Psykologisk prising

Gratis 500 ord - Din Tekstforfatter

Psykologisk prising lurer hjernen

Psykologisk prising er en markedsføringstaktikk som brukes til å få forbrukere til å tro at et produkt er mye billigere enn hva det faktisk er. Gjennom årene har markedsforskere funnet ut at å justere produktprisene på visse måter ville utløse en psykologisk respons hos forbrukerne.

Denne psykologiske responsen og den påfølgende økningen i salg ble funnet å være helt uforholdsmessig til den lille prisendringen. Psykologisk prising brukes nå av nesten alle for å få forbrukerne til å kjøpe produkter de ellers ikke ville ha.

Praksisen har faktisk blitt så utbredt at markedsundersøkelsesteam har gjort det til en vitenskap. Etter hvert som dette forskningsfeltet er utviklet, er det utviklet flere typer psykologiske priser.

.99 priser lenge leve!

Denne praksisen med psykologisk prising innebærer å få en rundnummerert prislapp ned med et eneste øre. Det som har blitt funnet er at de fleste forbrukere vil måle sin vilje til å kjøpe produktet basert på sifrene de ser før desimalet.

For eksempel, hvis noe er priset til 10 kroner, vil forbrukerne registrere varen som 10 kroner i sin kjøpsbeslutning. Imidlertid, hvis varen ble priset til 9,99 kroner, vil de fleste forbrukere deretter ubevisst se på varen som en vare på 9 kroner. Dette er nok til å overbevise marginale forbrukere om å krysse terskelen og kjøpe produktet.

Dette var et bemerkelsesverdig funn på den tiden det ble gjort. Forskjellen på noen ganger bare ett eneste øre i prisingen gjorde betydelige endringer i produktomsetningsgraden. På grunn av dette bruker omtrent hver eneste detaljhandler denne psykologiske prissetteknikken for å øke inntektene.

Kulturpsykologiske priser

Kulturpsykologisk prising refererer til
prissettingsmetoder som tar hensyn til kulturelle følelser av et bestemt
marked. Priser på 99 prosent vil fortsatt ha en positiv effekt på salget. Men kulturpsykologisk prising kan i noen
situasjoner utfylle 99 prosent priser.

I kinesisk kultur anses for eksempel tallet
8 for å være veldig heldig. I kontrast regnes antallet 4 som uheldig. Derfor
kan det å praktisere 88 prosent prising gi en ekstremt positiv respons fra
forbrukerne. Noen store gjenstander kan til og med bli priset i et rundt nummer
som ender med en eller to åtter.

Nå er det viktig å forstå kulturen i
markedet du ønsker å komme inn på. Dette skyldes at det å gjøre en feil i
psykologiske priser faktisk kan gi en netto negativ effekt på forbrukernes
stemning.

Psykologisk prising i fremtiden

Mens fagetikken blir et stadig viktigere
tema i virksomheten, har det vanligvis ikke vært fokusert på psykologisk
prising som praksis. Dette er fordi de fleste ikke ser at denne typen
psykologiske teknikker er uetiske.

Imidlertid er det et mindretall av kommentatorene som har uttrykt bekymring for utsiktene til at forbrukere vil delta i overforbruk som følge av psykologisk prissetting.

Argumentet går at mange av disse produktene ikke ville blitt kjøpt, hadde det ikke vært for psykologiske priser. Mange marginale forbrukere ender opp med å lade kredittkortene sine mer som et resultat.

Motargumentet som er fremmet mot dette er
at forbrukere ikke blir tvunget til å svare på disse salgsteknikkene. I likhet
med andre markedsføringsmetoder er forbrukeren den endelige beslutningstakeren
når det gjelder å bruke pengene sine. Hvorvidt denne debatten vil fortsette
uavklart gjenstår å se.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *