Salgsfremmende tiltak

Salgsfremmende tiltak hjelper bedriften å selge mer

Salgsfremmende tiltak betyr i utgangspunktet ethvert forsøk og innsats fra en organisasjon for å øke salgsvolumet. Dette kan referere til enhver organisasjon som har ansvar for å markedsføre et bestemt produkt.

Det kan bety et selskap som produserer produkter som også prøver å selge dem samtidig. Det kan også bety et markedsføringsfirma som har ansvar for å selge en kundes produkter, men produserer ikke noe selv.

Salgsfremmende tiltak gjennomføres med det generelle formålet å selge flere produktenheter enn ellers ville vært mulig. Disse initiativene søker å oppmuntre den marginale forbrukeren til å krysse terskelen og gjøre kjøpet.

Store skjermer i sentrum er definitivt salgsfremmende tiltak!
Slike store skjermer i gågater tiltrekker seg massivt med oppmerksomhet.

Personlig salg: Gå rett til kunden

Personlig salg er et populært salgsfremmende tiltak som innebærer å være proaktiv overfor potensielle kunder. Selgere vil noen ganger dra rett til folks hus for å introdusere dem for produktene de prøver å selge.

Dette kan være veldig kostbart, da det innebærer å samhandle med hver enkelt kunde. Men samtidig er dette også en veldig effektiv måte å øke produktomsetningsgraden på.

Personlig salg som salgsfremmende tiltak setter et veldig personlig preg på å selge. Dette har vanligvis effekten av å gjøre folk mer mottakelige for ethvert produkt som selges bare fordi du dro til dem.

Salgsfremmende tiltak i reklame

Reklame er et veldig tradisjonelt salgsfremmende tiltak ganske enkelt fordi nesten alle bruker det til en viss grad. Annonsering refererer stort sett til betalte salgsfremmende tiltak på alle medier.

Vi tenker bare på TV-reklamer når vi tenker på annonser, men det er mange andre medieplattformer å annonsere på.

Radio, reklametavler og mange andre kan også brukes til reklame. Den største fordelen ved å bruke annonser under salgsfremmende tiltak er at du er i stand til å nå et veldig stort publikum.

Når det er sagt, er det veldig viktig at annonseplass velges nøye på grunn av hvor dyrt det kan være i noen tilfeller.

Reklame og kjendis påtegninger

Offentlighet kan være et veldig godt salgsfremmende tiltak på grunn av eksponeringen det gir produktet. En plutselig stor offentlig gest kan være svært nyttig for å få folks oppmerksomhet i lang tid.

Å bruke en kjendis påtegning er vanligvis et veldig effektivt salgsfremmende initiativ på grunn av kjendisens sosiale status. En kjendis har vanligvis en stor fanbase som ser opp til dem.

Markedsførere bruker denne påvirkningen for å markedsføre produkter. Mange flere mennesker vil sannsynligvis kjøpe et produkt hvis de ser en kjendis de vet at støtter produktet også.

Markedsførere må balansere de økte inntektene fra mer salg og kostnadene for å ansette kjendisen for å se om det er verdt det.

PR er definitivt et salgsfremmende tiltak som fanger oppmerksomheten, både positivt og negativt.
Skandaler og suksess kan begge tiltrekke seg mye viktig oppmerksomhet for bedriften.

PR-arrangement som salgsfremmende tiltak

Et annet markedsføringsinitiativ selskaper kan ta for å øke produktsalget er ved å være vert for en positiv PR-begivenhet. Under PR-arrangementet kan selskapet også markedsføre deres produkt blant de fremmøtte.

For eksempel kan selskapet sponse et arrangement som støtter en edel sak. Dette vil utvilsomt få folk til å tenke mer positivt om selskapet. Med dette positive inntrykket vil selskapet være bedre posisjonert til å markedsføre produktene sine for forbrukerne.

Samtidig er det viktig å få en balanse mellom positive PR og promoteringsinitiativer. Dette fordi at hvis du går for langt, vil folk begynne å tro at du ikke er ekte i din støtte av saken du sponser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *