Salgstrening for møtebooking

Salgstrening for møtebooking

Å booke møter er noe som blir en spesialisert næring i seg selv. Den skiftende karakteren av forretningsinteraksjoner har gjort at møtebokere øker etterspørselen.

Når forretningsforhold blir stadig upersonlig og spenner over en større geografi enn noen gang før, vil denne trenden bare fortsette å vokse. Reserveringsmøter innebærer forkjøling av en potensiell bedriftskunde på vegne av din virksomhetsklient.

Målet er å overtale den potensielle bedriftskunden til å planlegge et møte med din virksomhetsklient. Hvorvidt virksomheten blir gjort i løpet av dette møtet, er helt og holdent kundens ansvar og ikke deg selv.

Dette regnes som den tøffeste delen av forretningsprosessen. Forkjøling har faktisk en høy grad av avvisning bare på grunn av psykologien som ligger til grunn for et slikt upersonlig samspill.

På grunn av dette og mange andre grunner, ser mange som ønsker å komme inn i bransjen behovet for å få en slags salgstrening for bestillingsmøter.

Ikke et vanlig salgstreningskurs

Mange antar at et slikt salgstreningskurs vil være det samme som de fleste andre salgstreningskurs for markedsføring. Dette er en veldig feilaktig syn. Dette fordi møtebooking faktisk ikke er fokusert på salg.

I stedet er det fokusert på å overtale den potensielle bedriftskunden til å komme til et møte med møtebookers klient i håp om at det kan gjøres en forretningsavtale.

En analogi som mange bringer fram er filmtraileren. En god filmtrailer vil gi nok bilder og scener til å gjøre folk interessert i å se hele filmen. Samtidig må traileren ikke ha så mye av plottet gitt bort at seerens interesse har vært fornøyd bare med traileren.

Møtebooking må også oppnå den samme delikate balansen. Dette betyr at ethvert treningskurs for å bli en bedre møtebooker ikke skal fokusere hovedsakelig på salgstaktikker. I stedet bør det fokuseres på pirrende interesse.

Tatt i betraktning at hovedmålet med møteboking bare er å få dem til å gå med på et personlig møte, bør enhver anstrengelse mot møtebestilling huske dette målet.

Ordlyd er viktig

Når det gjelder møtebookingskurs, er et av de viktigste temaene som vil bli dekket kunsten å velge de riktige ordene. Bare å formulere noe annerledes uten å endre den generelle betydningen kan faktisk endre resultatet av en samtale.

Når det gjelder møtebooking blir dette veldig viktig. Denne viktigheten stammer fra mangelen på mellommenneskelig interaksjon under en kald samtale.

Uten noe kroppsspråk eller mote for å fungere som et blikkfang, må møtebokere stole på ordene sine for å holde den potensielle kunden interessert.

Når det er sagt, er det også viktig å ikke ordføre ting så annerledes at du ender opp med å endre betydningen av det du hadde tenkt å si. Som med så mange ting i livet, må en fin balanse oppnås.

Både treningskurs og erfaring fra den virkelige verden er nødvendig for at noen skal ha tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag til å bli en vellykket møtebooker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *