Segmentering definisjon

Gratis 500 ord - Din Tekstforfatter

Segmentering definisjon – Hva er det egentlig?

Leter du etter en segmentering definisjon? Segmentering i forbindelse med markedsføring refererer til inndelingen av målmarkedet i forskjellige kategorier basert på relevante demografiske faktorer med mål om å betjene hvert segment separat.

Dette er et fenomen som har blitt mer fremtredende de siste årene, ettersom omstendighetene har gjort det mulig for markedsføringsteam å segmentere sine målmarkeder ytterligere.

Fremveksten av teknologi har gjort det mulig for markedsførere å ikke bare produsere sine reklamekampanjer til lavere kostnader, men også appellere til markedssegmenter mer intimt enn noen gang før.

Segmentering utføres vanligvis basert på hvilke demografiske faktorer som er relevante for produktet eller tjenesten som markedsføres.

En enkel segmentering definisjon er at det handler om å dele opp i mindre grupper med like egenskaper.
Oppdeling er en sentral del av hva segmentering egentlig handler om.

En segmentering definisjon basert på 3 faktorer

Vi har valgt å benytte 3 faktorer som eksempler på segmentering. Merk at det finnes et uendelig antall segmenteringer, men de 3 nevnt nedenfor er de mest populære.

Oppdeling av alder

Det har vært kjent i ganske lang tid at forskjellige aldersgrupper viser forskjellige forbruksmønstre som gruppe. Som en generell regel bruker yngre forbrukere en større andel av disponibel inntekt.

Når forbrukerne er i pensjon, så øker denne utgiftsandelen igjen når de bruker opp pensjonssparingen og genererer liten eller ingen inntekt.

På toppen av den kvantitative forskjellen er det også kvalitative forskjeller. En stor sektor av forbrukermarkedet som er dominert av yngre forbrukere er forbrukerelektronikk.

Yngre forbrukere er langt mer sannsynlig for å bytte smarttelefoner til de nyeste modellene enn noen annen generasjon. Det er også mer sannsynlig at de er de første brukerne av nye teknologier, slik som det smarte hjemmet.

Segmentering av kjønn

Det eksisterer også kvantitative og kvalitative forskjeller mellom hvordan menn og kvinner bruker pengene sine. Mens menn i gjennomsnitt tjener mer penger enn kvinner, så bruker kvinner mer som en del av inntektene, så vel som i absolutte antall, enten det er med egne penger eller som husmødre.

Som sådan fokuserer markedsførere i mange bransjer mer på den kvinnelige forbrukeren og prøver å appellere til hennes behov grundigere enn mannlige forbrukere.

Dette gjelder i kosmetikk-sektoren, men også i alle slags daglige forbruksvarer som toalettsaker og mat. Motsatt vil andre produktsektorer som maskinvare og friluftsutstyr være mer rettet mot mannlige vaner. Det er ganske enkelt fordi de er de viktigste kjøperne av disse produktene.

Hvilken kultur er det snakk om?

Kulturelle forskjeller er en viktig faktor for internasjonale markedsførere, så vel som markedsførere som opererer i heterogene land. Dette er fordi forskjeller i kultur gir forskjellige gjennomsnittlige vaner, og derfor forskjellige forbruksmønstre.

For eksempel er solkremer og solsenger veldig populære i vestlige land på grunn av statusen som kommer av solbrun hud. I kontrast, så har orientalske kulturer en status for akkurat det motsatte, det vil si lys hud.

Som sådan vil hudblekende kremer, samt UV-beskyttende paraplyer, selge godt der. Markedsførere som ikke bruker tid på å forske og forstå disse forskjellene, vil ikke ha veldig vellykkede markedsføringskampanjer.

En markedsfører med styr på segmentering definisjon setter oss inn i bobler som i bildet.
Til syvende og sist er vi alle innenfor vår egen lille boble i en markedsførers øyne.

Segmentering definisjon: Del opp og finn din spesifikke målgruppe!

Markedssegmentering er fremdeles mer en kunst enn en vitenskap, selv om det er en tendens på den måten. Segmentering må gjøres under hensyn til så mange relevante faktorer som mulig og være forsiktig med å feiltolke segmentdata. Men hvis det gjøres riktig, så er fordelene enorme.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *