Slik defineres markedsføring i 2020

Hva er markedsføring?

Markedsføring generelt refererer til innsatsen til enkeltpersoner eller organisasjoner som påtar seg å markedsføre et bestemt produkt eller en tjeneste til markedet.

Disiplinen inkluderer omtrent enhver aktivitet og innsats som er rettet mot å spre bevissthet om produktet eller tjenesten, som fremmes blant de demografiske segmentene som er hovedfokuset i markedsføringskampanjen.

Markedsføring innebærer både kunst og vitenskap om overtalelse. Den søker først å varsle forbrukeren om at dette produktet eller tjenesten faktisk eksisterer, og deretter å overbevise forbrukeren om at dette er noe de trenger i livet. Ikke minst også om at det ville være fornuftig om de gikk ut og kjøpte det!

Markedsføring krever et stort team med mye ekspertise innenfor sitt felt.
Det er liten tvil om at et godt sammensveiset team vil være viktig for markedsføringen.

Tradisjonell markedsføring

Den tradisjonelle markedsføringsprosessen følger en standardmodell som har vært på plass siden slutten av andre verdenskrig. Et produkt eller en tjeneste er designet for det nasjonale markedet. Markedsavdelingen utvikler sin nasjonale markedsføringskampanje med den gjennomsnittlige nasjonale forbruker i tankene.

Når de har samlet en profil av den gjennomsnittlige forbrukeren som er relevant for situasjonen, så vil det bli planlagt en markedsføringskampanje basert på denne profilen. De økonomiske evnene til organisasjonen blir selvfølgelig tatt høyde for også.

En tidslinje for når de forskjellige annonsene skal lanseres, så vel som de forskjellige mediene som brukes, må sluttbehandles før markedsførere kan sikre de valgte plattformene for de ønskede periodene.

Tradisjonell markedsføring inkluderer for eksempel praksisen bak salg av lemonade!
Tradisjonell markedsføring er ikke like i vinden som hva det en gang var.

Markedsføring og statistikk går hånd i hånd

Når dette er fullført, kan annonsører lage innholdet til spesifikasjonene og anbefalingene fra markedsføringsteamet med hjelp fra markedsføringsstatistikk.

Markedsføringskampanjen og dens innhold må være relevant for målgruppen for å tiltrekke oppmerksomheten mot produktet eller tjenesten og få det til å se tiltalende nok til å overbevise dem om å kjøpe det.

Når markedsføringskampanjen er avsluttet, og den innledende hypen rundt produktet eller tjenesten har roet seg, kan markedsførere deretter utføre en omfattende analyse av effektiviteten til markedsføringskampanjen. Markedsførere vil analysere salgstallene og sammenligne det med tidligere sammenlignbare kampanjer.

Analysen må ta hensyn til de forskjellige makroøkonomiske forholdene mellom de sammenlignbare kampanjene, slik at de faktisk sammenligner epler med epler.

Når de har gjort alle nødvendige justeringer og sammenlignet alt de hadde tenkt å sammenligne, så kan de med en betydelig grad av nøyaktighet bestemme om markedsføringen deres hjalp, hindret, eller gjorde ingenting for organisasjonen. Dette gjør at markedsavdelingen kan gjøre justeringer for neste kampanje.

Det er liten tvil om at statistikk har mye å si på internett.
Statistikk er essensielt å følge med på dersom du skal lykkes innenfor dagens marked.

Teknologi gjør alt enklere

Problemet med tradisjonell markedsføring er at den vanligvis er designet for et stort målmarked. Dette er nødvendig for å rettferdiggjøre kostnadene for markedsføringskampanjen, som vanligvis vil være ganske kostbar på grunn av arten av de tradisjonelle mediekanalene som brukes.

Hva dette dessverre har betydd, er at mange mennesker ikke har vært i stand til å nås ordentlig. Det er mange markedssegmenter som ligger ganske langt fra den beregnede «gjennomsnittlige personen». Dette betyr at de risikerer å bli ignorert av en massemarkedsføringskampanje.

Fordi massemarkedsføringskampanjer trenger å appellere til et bredt publikum, blir de ofte tvunget til å appellere til den laveste fellesnevneren, og noen ganger ender det opp med å ikke appellere til noen i det hele tatt.

Teknologi er innen markedsføring blitt ett av de viktigste punktene for salg.
Teknologien vokser så hurtig at de færreste klarer å følge med i svingene!

Segmentering er en ypperlig løsning

Løsningen var alltid å drive med det som kalles markedssegmentering. Det er her målmarkedene skilles ut basert på relevante demografiske faktorer som kjønn, alder, og region, og de blir ivaretatt så spesifikt som økonomisk mulig.

Problemet med dette i forbindelse med tradisjonelle markedsføringsteknikker er at det fører til at kostnadene ved markedsføring skjøt i været eksponentielt. Men med ankomsten av moderne teknologi er det tegn på at markedssegmentering blir stadig gjennomførbar.

Bruken av internettmarkedsføring har gjort at annonser kan avgrenses for stadig mer spesifikke markeder i et forsøk på å appellere til forbrukerne så individuelt som mulig.

Markedsføring baserer seg mye på segmentering, akkurat som rulletrappene på et kjøpesenter.
Ikke alle kundene er i samme etasje til enhver tid… slik fungerer markedsføring rett og slett!

Annonser øker effektiviteten i markedsføring

Dette gjøres vanligvis med annonsekampanjer som også har blitt billigere å produsere på grunn av teknologi. Resultatet har vært en økning i effektiviteten til markedsføringskampanjer for å appellere til nisjene til deres målmarkeder.

Internettmarkedsføring hjelper først og fremst ved bruk av IP-adressedeteksjon. Hvis enheten din ikke har en VPN eller noen form for kryptert beskyttelse, kan IP-adressen din observeres av eksterne parter.

Når det gjelder markedsførere, så bruker de ganske enkelt denne kunnskapen for å finne din geografiske beliggenhet. De bruker også annen juridisk tilgjengelig informasjon for å segmentere deg basert på den demografiske profilen de har av deg.

Dette er for å best mulig finne ut hvilke annonser som skal vises til deg. Skal det være enda mer spesifikt enn som så, trenger de nok å sette deg ned til et intervju.

Det finnes ikke så mange annonser som denne med Coca Cola jenta lenger.
Annonser som denne fra Coca Cola er det mangelvare på den dag i dag.

E-handel: Da alt endret seg

Fremveksten av e-handel har åpnet for en helt ny dimensjon innen markedsføring. På grunn av e-handelens natur og dynamikk, så har det utviklet seg en helt ny måte å markedsføre på som ofte kalles affiliate markedsføring.

Dette fungerer på den måten at det er noen som har et nettsted som kan samarbeide med en leverandør og forsøke å dirigere forbrukertrafikk på fra nettstedet sitt til leverandøren.

Hvis forbrukeren klikker på koblingen til et produkt ved å bruke koblingen til et affiliate nettsted, og kjøper produktet som et resultat, så vil leverandøren betale en provisjon til tilknyttet markedsfører for sin innsats.

Markedsføring når oss over alt, selv når vi er på iPad og bare koser oss.
I dag kan vi kjøpe akkurat det vi måtte ønske oss, selv fra en liten iPad.

Affiliate markedsføring er det neste store

Dette har i utgangspunktet eliminert eventuelle hindringer for inntreden i markedsføringsindustrien. Markedsføringsindustrien har blitt dramatisk endret på grunn av dette. Resultatet av internettmarkedsføring og affiliate markedsføring har vært fremveksten av et lagdelt markedsføringssystem.

Visse elementer er bedre egnet for bestemte markedsføringsteknikker.
De fleste forbrukerprodukter kan annonseres ved bruk av internett og affiliate markedsføring. Dette fordi forskjellige markedssegmenter kan ha veldig forskjellige nivåer av interesse for visse produkter.

I motsetning til dette markedsføres fremdeles store kjøp som smarttelefoner og biler til nasjonale, og noen ganger internasjonale målgrupper, og markedsføres fortsatt i tradisjonelle kanaler kombinert med internettmarkedsføring.

Alt dette har gjort at markedsføringsteam hele tiden må være på tå og forberede seg på den neste store tingen innen markedsføring!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *