Telefonsalg B2B

Telefonsalg B2B

Telemarketing blir et stadig mer populært verktøy som virksomheter bruker for å utvide seg til nye markeder. Telemarketing er viktig som et markedsføringsverktøy for virksomheter som ønsker å nå ut til potensielle kunder som ikke kjenner virksomheten på et personlig nivå.

Vanligvis var telemarketing nesten utelukkende rettet mot å nå ut til geografisk fjerne kunder. Men de siste årene er det gjort et skifte mot å nå ut til potensielle bedriftskunder i stedet for personkunder.

Dette nye feltet innen telemarketing kommer med sitt eget forskjellige sett med utfordringer og beste praksis.

Rett tidspunkt å ringe

Telemarketing initieres vanligvis gjennom kalde anrop. Det er her telefonselgeren har en liste over potensielle kontakter som de vil ringe opp og forsøke å vekke interesse.

Dette gjelder både B2B og personkunder. Som sådan er det fordelaktig for telefonselgere å sette i gang en kald samtale når den potensielle bedriftskunden mest sannsynlig er tilgjengelig.

Dette betyr at en viss tidligere undersøkelse av timeplanene til de spesifikke personene i virksomheten som telemarketer planlegger å kontakte, vil være svært fordelaktig.

Dette vil maksimere sannsynligheten for at telefonselgeren ringer den potensielle bedriftskunden til et passende tidspunkt. Når du ringer potensielle kunder av noe slag, er det viktig å huske at du jobber rundt timeplanen deres.

Vellykkede telemarkedere forstår behovet for denne fleksibiliteten og vil gjøre sitt beste for å imøtekomme.

Å kjenne personen du ringer

Når det gjelder kalde telefonsamtaler, bør teleselgere vite så mye om personen de ringer på forhånd. Dette betyr at forskning på virksomheten og deres filosofi kan være svært fordelaktig når det gjelder å gi et positivt inntrykk.

Å kjenne en potensiell kunde vil oppnå to ting. For det første vil det gjøre det mulig for deg som telefonselger å være bedre i stand til å navigere i samtalen.

Du kan bruke kunnskapen din til å vite hvordan du kan tilby verdi til den spesifikke kunden og øke sjansene for å gjøre et salg. For det andre kan det å vise den potensielle kunden hvor mye du vet om dem, gi dem et positivt inntrykk av deg.

For mange viser dette at du tok innsatsen for å forske på dem før du ringte dem, som kan sees som om du bryr deg om dem.

Stille de riktige spørsmålene

Under telefonsamtalen er det viktig for telefonselgeren å vite hvilke spørsmål han kan stille den potensielle kunden. Det anbefales vanligvis ikke å bare liste opp de potensielle fordelene ved produktet eller tjenesten som markedsføres.

Dette fordi det ikke er en garanti for at fordelene som er oppført vil samsvare med den potensielle kundens behov, i det minste ikke perfekt. Som sådan vil det være fornuftig av telefonselgeren å stille relevante spørsmål til den potensielle kunden for bedre å kunne fastslå deres behov.

På denne måten vil telefonselgeren ha en mye bedre ide om hva den potensielle kunden er ute etter og markedsføre produktene sine på en viss måte som understreker de mest relevante fordelene for den potensielle kunden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *