Telefonsalg tips

Telefonsalg tips

Telemarketing har blitt stadig viktigere for bedrifter de siste årene. Etter hvert som det geografiske markedet har utvidet seg, er virksomheter nødt til å samhandle med potensielle kunder som de ikke kjenner personlig.

Samtidig gjør massekommunikasjonsteknologi det enklere å nå utover det lokale markedet. For å utvide markedene effektivt og grundig, har virksomheter måttet henvende seg til telemarketing som en måte å bryte inn i nye markeder.

Telemarketing kan enten utføres med individuelle forbrukere som mål eller andre virksomheter. Mens disse to situasjonene har forskjellig dynamikk, er det noen få teknikker og råd som kan gjelde begge deler.

Viktigheten av å holde seg til manuset

Når det gjelder telemarketing, er det viktig å følge et velskrevet manus. Manuskripter som er godt skrevet, er testet grundig og er designet for å være så effektive som mulig.

Når det er noen eksepsjonelle situasjoner, er det vanligvis best for telefonselgere å følge språket og tonen som manuset anbefaler. I eksepsjonelle situasjoner må telefonselgeren improvisere der det er aktuelt.

Heldigvis er de fleste velskrevne manus designet for å kunne forutse de fleste tilfeller. Etter hvert som tiden går, vil disse skriptene forbedres enda mer etter hvert som nye situasjoner kommer fram.

Å være hyggelig og oppriktig

Når det gjelder generell holdning, er det å være positiv og oppegående gunstig i de fleste jobber. Dette er imidlertid spesielt nyttig i telemarketing. Dette er fordi telemarketing innebærer tung menneskelig interaksjon, om enn via en telefon eller nettanrop.

På grunn av graden av menneskelig interaksjon som telemarketing innebærer, er det viktig å komme over som hyggelig og høflig. På toppen av det er gode telefonselgere i stand til å komme over denne måten uten å komme over som ubehagelige.

Mange telemarkedere er faktisk så ivrige at de ser ut til å tvinge iveren. Kundene vil finne ut av dette veldig enkelt og være mindre sannsynlig å kjøpe produktet som markedsføres eller samtykker til et oppfølgingsmøte.

Denne balansen mellom iver og oppriktighet er veldig viktig å slå. De mest erfarne telefonselgerne er i stand til å finne riktig balanse basert på hver potensielle klient de ringer veldig raskt.

Hver samtale er til en annen person med forskjellige personligheter og historier. Som sådan er det viktig å huske at alle telefonsamtaler vil være forskjellige fra sist.

Erfaringen er god

Det er mange tips og triks som telemarketingbyråer og team kan gi sine nye rekrutter på hva og hva de ikke skal gjøre. Når det er sagt, er det ganske enkelt situasjoner som ikke kan læres i klasserommet. Telemarketers vil ofte lære ting ganske enkelt gjennom erfaring.

Jo mer tid en telemarketer bruker å nå ut til potensielle kunder, jo flere situasjoner vil de komme på. Jo flere situasjoner som oppstår, jo bedre kan telefonselgeren være i å navigere i hver situasjon i fremtiden bare fordi de har opplevd det før.

På slutten av dagen er det nødvendig med en blanding av både trening og god erfaring for at en telemarketer skal bli virkelig effektiv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *