Ulovlig markedsføring

Ulovlig markedsføring i dagens situasjon

Ulovlig markedsføring betyr i utgangspunktet all markedsføringsaktivitet som ikke er sanksjonert av lokale lover og forskrifter. Å drive ulovlig markedsføring kan ha svært alvorlige konsekvenser for deg selv og din virksomhet.

Ulovlig markedsføring er noe enhver virksomhet trenger å være forsiktig med. Dette gjelder spesielt for virksomheter som opererer i flere jurisdiksjoner. Driver en med B2B salg har en litt mer frihet, mens kontakt med privatkunder er veldig strengt!

Hvert land og til og med hver region i et land har forskjellige regler og forskrifter. Dette betyr at det som er lovlig og akseptert et sted kanskje ikke er lovlig og akseptert på et annet.

Selv om hvert sted har sine egne unike lover og regler, er det noen få generelle fallgruver som ikke er tillatt omtrent overalt i verden.

Ulovlig markedsføring kan ofte foregå gjennom svindlere med skjulte identiteter.
Det er ikke alltid like enkelt å vite hvem som sitter på den andre siden av skjermen.

Ulovlig markedsføring av et produkt

Hvis du påstår i annonsene dine at produktet ditt gjør noe det ikke gjør, kan du komme i mye juridisk trøbbel. Å bevisst eller til og med tilfeldig lyve for kundene dine, er noe du bør unngå.

Det er en liten forskjell mellom å skryte og å inngi et ulovlig markedsføringskrav om produktet ditt. Det kommer mest an på hvor presise og hvor kvantifiserbare dine påstander er.

Hvis du for eksempel sier at produktet ditt er “det kuleste produktet i byen”, er dette vanligvis akseptabelt fordi du ikke garanterte noe som kan undersøkes og verifiseres.

Hvis du sier noe som «dette hudpleieproduktet renser opp flekker raskere enn noen annen», men ikke gjør det, er det en påstand som kan bekreftes og få deg i problemer hvis det er usant.

Brudd på copyright ved ulovlig markedsføring

I en tid med streng intellektuell eiendomsbeskyttelse er det veldig viktig å sørge for at materialene du bruker er akseptable og ikke teller som ulovlig markedsføring.

Hvis du for eksempel bruker et lagringsfoto fra internett i markedsføringskampanjen, må du spore bildet tilbake til kilden for å bekrefte muligheten til å bruke det.

Hvis kilden er opphavsrettsbeskyttet, må du be om tillatelse fra den opprinnelige produsenten. Dette innebærer vanligvis å betale en slags royalty hvis de lar deg bruke bildet.

Hvis denne prosedyren ikke følges, risikerer du å delta i ulovlig markedsføring. Brudd på opphavsretten kan komme med svært tunge bøter og skadekrav, og det er grunnen til at det bør unngås.

Å bruke kopibeskyttet innhold er teknisk sett ulovlig markedsføring, selv om en ikke forsøker å begå lovbrudd alltid.
Copyright-symbolet vil hjemsøke deg i all den tid du bruke kopibeskyttet materiale.

Ulovlig datainnsamling for markedsføringsformål

Innsamling av forbrukerdata uten avsløring og samtykke er en ulovlig markedsføringsaktivitet overalt i verden. Dette er fordi det representerer en åpenlyst krenkelse av folks personvernrettigheter.

Mens personvernlovene er forskjellige for hvert land, er en av de universelle leietakerne at du ikke har lov til å skaffe informasjon om noen uten å fortelle dem og la dem gå med på det.

For eksempel setter mange selskaper inn informasjonskapsler på hver enhet som surfer på nettstedet deres. For ikke å regne som ulovlig markedsføring, må de informere brukeren på forhånd om at nettstedet har cookies.

Brukeren må få muligheten til å avvise dette og forlate nettstedet uten å ha informasjonskapsler fra det nettstedet på enheten sin. Brukere må også kunne fjerne informasjonskapsler når de ønsker det. Unnlatelse av å gjøre disse tingene vil sannsynligvis regne som ulovlig markedsføring, og selskapet vil være erstatningsansvarlig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *