Villedende markedsføring

Villedende markedsføring er et reelt problem i 2020

Villedende markedsføring er en del av markedsføringen som alltid har eksistert. En stor del av markedsføringsinnsatsen har nå fokusert på internett. Markedsføring har også blitt mye mer konkurransedyktig og kreativ de siste årene.

Selv når du bare ser på TV-reklamer, har måten de markedsfører produkter på blitt mye mer subtil og bruker mye mer kreative måter for å få oppmerksomheten.

Når det er sagt, selv om markedsføring har blitt veldig effektiv, noe som har vært veldig nyttig for forbrukerne, er det også en mørk side. Selv om markedsførere har vært i stand til å levere annonser til forbrukere som er mer relevante, har mange andre brukt teknologi for villedende markedsføring.

Noen skruppelløse markedsførere har brukt teknologi for å øke raffinementet av deres misvisende markedsføring på mange måter. Fra distraherende videoer til reklamefonter av veldig forskjellige størrelser, det er ingenting noen villedende markedsførere ikke vil gjøre.

Villedende markedsføring kan trekke mange paralleller til falske nyheter.
Nyheter og markedsføring har mye til felles når det gjelder å pynte på budskapet.

Vilkår og betingelser gjelder, men kan ikke sees

Mange mennesker som driver med villedende markedsføring har brukt teknologi for å motta reklamemateriell designet for å få folk til å tenke en ting om et produkt som enten ikke er den fulle sannheten eller ikke sannheten helt.

Det mest åpenbare eksemplet ville være å sprenge skriftstørrelsen til de positive delene av meldingen og krympe den negative delen av meldingen. Mange land har avsløringslover av noe slag som tvinger markedsførere til å måtte nevne visse ting i annonsene sine.

Men mange har ikke spesifisert hvor synlige de trenger å være. Som et resultat er markedsførere i stand til å drive villedende markedsføring på denne måten. Dette problemet har blitt så gjennomgripende at mange land nå begynner å regulere hvor store disse avsløringene må være.

Villedende markedsføring er helt klart populært på TV, og barn blant annet klarer ikke å skille fakta fra sannheten her.
Spesielt barn har ikke evnen til å skille løgn fra sannhet under TV-reklamer.

Visuelle distraksjoner fører til villedende markedsføring

I TV-reklamer er det mange som driver med villedende markedsføring. Det er ved å bruke bilder for å distrahere seerne, som danner veldig negative avsløringer. Dette gjelder spesielt medisinsk reklame.

En type medisiner ville bli annonsert på TV som myndighetene regulerer. Myndighetene vil vanligvis kreve at annonsøren avslører visse risikoer ved å ta medisinen.

For de som driver med villedende markedsføring, er det vanligvis liten begrensning i hva slags bilder som kan vises. De drar full nytte av dette smutthullet. Annonsører ville vise veldig hyggelige bilder av mennesker som gleder seg over hverandres selskap eller bilder av fine tropiske fluktsteder.

Det er mens de nevner bivirkningene av medisinen så raskt de kan slippe unna med lovlig. Villedende markedsførere vil vanligvis fremskynde utsagnene om bivirkninger. Det er grunnet den lovlige grensen for hvor mange ord per minutt som er tillatt.

Hadde produktet som ble annonsert vært virkelig gunstig, ville det selvfølgelig ikke vært stort behov for å drive villedende markedsføring. Ettersom villedende markedsføring gir en større tilstedeværelse på internett, er det ingen tvil om at annonsører vil fortsette å annonsere slik.

Det er uten å ha noen grenser for hvor langt de er villige til å strekke seg sannheten bortsett fra det som står i loven. Hva som vil skje i fremtiden er kun mulig å gjette på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *